Wassen modus | Kia EV Forum
Kia EV Forum banner

Wassen modus

1.9K views 4 replies 4 participants last post by  BoogieWoogieWoogie  
#1 ·
Ik zie dat de EV6 uit 2025 een wasmodus heeft die onder andere de spiegels inklapt, de automatische ruitenwissers uitschakelt, de deurgrepen intrekt, de ramen sluit, de oplaadpoort vergrendelt en de auto-hold uitschakelt. Blijkbaar hoef je alleen maar de auto in de neutraalstand te zetten en je bent klaar om te gaan. Zou fijn zijn als onze EV6's van vóór 2025 dit hadden (ik was de auto veel liever zelf, maar voor het gemak, bijvoorbeeld als ik niet in de stad ben met veel opgehoopte insecten en vuil). Denk je dat er een kans is op een software-update die dit zou bevatten?

#4 ·
Twijfelachtig... ze kunnen niet eens op tijd navigatie-updates uitbrengen.

Maar op mijn '22 heb ik geen problemen met wasstraten? Ik schakel gewoon naar neutraal en zorg ervoor dat de ruitenwissers uitstaan. Ik weet niet zeker wat er verder nodig zou zijn.
Het lijkt me dat @dmdrabin vrij duidelijk heeft gemaakt wat er verder nodig zou zijn. Als je hebt gereden, zouden dingen als het intrekken van de deurgrepen en het sluiten van de ramen (misschien) niet nodig zijn, de auto zou al correct geconfigureerd zijn. Maar de handleiding zegt dat je de spiegels moet inklappen, en natuurlijk moeten de automatische wasstraten de autohold absoluut uitschakelen.

De OP vermeldt ook het vergrendelen van de oplaadpoort; ik weet niet wat dat zou moeten zijn. Mijn oplaadpoort vergrendelt niet voor zover ik weet. Als de auto op slot zit, gaat hij niet open met een druk (denk ik), maar er zit geen fysiek slot op.

Het is geen lange lijst met dingen om je voor te bereiden op de wasstraat, maar het is niet alleen "neutraal en ruitenwissers uit". Ik zou liever zien dat Kia werkt aan dingen als het herontwerpen van de ICCU zodat deze niet kapot gaat, maar ik ga niet klagen als ze dingen toevoegen die de kwaliteit van het leven verbeteren, zoals het vereenvoudigen van de voorbereiding op de wasstraat.

#5 ·
Veel mensen moeten hier eraan herinnerd worden dat de eerste gebruikers (wij) al lang geleden in de steek zijn gelaten door Kia. Kia is gewoon een slechter bedrijf dan andere autofabrikanten als het gaat om het laten vallen van ondersteuning. Tesla's van 10 jaar geleden krijgen nog steeds frequente substantiële updates, terwijl ik in totaal vier updates heb gekregen (natuurlijk zinloze updates) sinds ik de auto twee jaar geleden kocht.

Kia heeft ook hun ccNC-auto's al in de steek gelaten, wat betreft infotainment-updates en het oplossen van bugs, en is overgestapt op hun Android Automotive-architectuur die in de zomer van 2026 uit zou moeten komen met de nieuwe Genesis GV90.

Als je blijvende ondersteuning wilt, koop dan geen HMG-auto. Het is wat het is.