EV6 Afschrijving | Kia EV Forum
Kia EV Forum banner

EV6 Afschrijving

7.2K views 80 replies 24 participants last post by  foo.1  
#1 ·
Niet alleen Kia elektrische auto's die in mijn ervaring uitstekend zijn, maar alle elektrische auto's. Het probleem is dat, tenzij je heel veel geluk hebt, je elektrische auto over 8 jaar waardeloos zal zijn, en als je heel veel geluk hebt, over 10 jaar. Zelfs dan zullen de laatste paar jaar de prestaties en het bereik aanzienlijk afnemen naarmate de batterij langzaam sterft. Bijgevolg heeft de afschrijvingscurve voor elektrische auto's de neiging om bijna een rechte lijn naar nul waarde te zijn, terwijl een auto met een verbrandingsmotor afschrijft in een progressief afvlakkende curve met de gemiddelde levensverwachting in het VK, naar mijn mening, 15 jaar is, meer als hij in goede staat wordt onderhouden. Bijgevolg en met tegenzin heb ik mijn mooie EV6 verkocht terwijl hij nog wat waarde had en rijd nu in een benzine aangedreven Volvo zonder range anxiety en met een lange levensverwachting.

#2 ·
Ik ben het eens met het afschrijvingsargument. Het hangt er allemaal van af wat je met de auto van plan bent. In de Verenigde Staten biedt Kia een garantie van 10 jaar/100.000 mijl op bijna alles, behalve niet-aandrijflijn-elektronica. Er kan niet veel misgaan met deze auto dat niet gedekt zou zijn. De onderkant is grotendeels van aluminium. Ik rijd elk jaar ongeveer 12.000 mijl met de GT. Hij zal worden doorgegeven aan andere familieleden en de garantie blijft van kracht en we zullen ons geld uit de auto halen.

Alle EV's schrijven meer af dan ICE-auto's. Het is wat het is. Hetzelfde geldt voor het zijn van een eerste gebruiker op veel technische gebieden.

#3 ·
Het kopen van een EV is een stap voorwaarts in de levenskwaliteit, of een manier om geld te besparen als de elektriciteitsprijzen laag zijn (de mijne zijn 12 cent per kWh, geleverd). Als geen van beide van toepassing is (u vindt een EV niet leuker, enz., en uw elektriciteit is duur), dan is het kopen van een EV een verschrikkelijk idee. Ik krijg mijn "geld terug" dat ik zou verliezen door afschrijving, in brandstof die niet is betaald.

#18 ·
Een EV kopen is een stap vooruit in de levenskwaliteit, of een manier om geld te besparen als de elektriciteitsprijzen laag zijn (de mijne zijn 12 cent per kWh, geleverd). Als geen van beide van toepassing is (u beschouwt een EV niet als leuker, enz., en uw elektriciteit is duur), dan is het kopen van een EV een verschrikkelijk idee. Ik krijg mijn "geld terug" dat ik zou verliezen door afschrijving, in brandstof die niet is betaald.
Uitstekend punt! We hebben zonne-energie/batterijen en dat helpt ook. Ik wil eraan toevoegen dat ik niet genoeg kan uitdrukken hoe heerlijk het is om thuis op te laden en GEEN benzine te hoeven pompen op een ijskoude, winderige/regenachtige dag.

#7 ·
Houd er ook rekening mee dat de batterij langer mee kan gaan dan de fabrikanten als gemiddelde levensduur hebben aangegeven.
Ik denk dat de kalenderlevensduur prima is, maar ik voorspel dat het tijd zal zijn om mijn auto te slopen rond de 175.000-200.000 mijl. Ik heb hem gekocht wetende dat de restwaarden deze realiteit inderdaad zouden weerspiegelen.

#6 ·
Afschrijving op EV's is momenteel bijzonder zichtbaar. Dat is een deel van de reden dat we een gebruikte 2022 FE hebben gekocht ($30.500 - de oorspronkelijke koper werd volgens de sticker in het dashboardkastje afgezet voor $70.000) in plaats van ons oorspronkelijke plan om een nieuwe 2025 te kopen (wat nu eigenlijk al 2026 is, toch?).

Afschrijving is echter zeker niet beperkt tot EV's. Vraag Google "typische 10-jaars afschrijving van een benzinevoertuig"

Een typisch benzinevoertuig kan over een periode van 10 jaar ongeveer 60-70% van zijn oorspronkelijke waarde verliezen, waarbij de meest significante daling zich voordoet in de eerste paar jaar, vaak tot 20% van zijn waarde in het eerste jaar alleen

Vraag Google "typische 10-jaars afschrijving van een elektrisch voertuig"

Een elektrisch voertuig (EV) kan ongeveer 50% van zijn waarde verliezen na 100.000 mijl, wat sneller is dan de afschrijvingssnelheid voor traditionele auto's.​
Dus hoewel de afschrijving van EV's zeker slecht en behoorlijk zichtbaar is, is het ook niet goed voor ICE's.

Koop de dip! Gebruik deze tijd om in EV's te stappen met een geweldige prijs voor een licht gebruikte EV-6.

Image

#13 ·
Afschrijving op EV's is momenteel bijzonder zichtbaar. Dat is een deel van de reden dat we een gebruikte 2022 FE hebben gekocht (30.500 $ - de oorspronkelijke koper werd volgens de sticker in het dashboardkastje voor 70.000 $ opgelicht) in plaats van ons oorspronkelijke plan om een nieuwe 2025 te kopen (wat nu eigenlijk al 2026 is, toch?).

Afschrijving is echter zeker niet beperkt tot EV's. Google gevraagd: "typische 10-jaars afschrijving van een benzinevoertuig"

Een typisch benzinevoertuig kan over een periode van 10 jaar ongeveer 60-70% van zijn oorspronkelijke waarde verliezen, waarbij de meest significante daling plaatsvindt in de eerste paar jaar, vaak tot 20% van zijn waarde alleen al in het eerste jaar

Google gevraagd: "typische 10-jaars afschrijving van een elektrisch voertuig"

Een elektrisch voertuig (EV) kan ongeveer 50% van zijn waarde verliezen na 100.000 mijl, wat sneller is dan de afschrijvingssnelheid voor traditionele auto's.​
Dus hoewel de afschrijving van EV's zeker slecht en duidelijk zichtbaar is, is het ook niet goed voor ICE's.

Koop de dip! Gebruik deze tijd om in EV's te stappen met een geweldige prijs voor een licht gebruikte EV-6.

View attachment 25540
Ik stond op het punt om hier een draad over te starten. Dus ik kocht een lease-terugname EV6 voor $43k out the door met 2780 mijl. Ik denk: Wow, die auto heeft net een klap van $23k gekregen in het eerste jaar. Ik zie '21 tesla S Plaids met 35 mijl voor $55k!! Ik denk.
Tesla's zien er van binnen erg eenvoudig uit, maar die deal is niet te verslaan. En als ik nog 65.000 mijl uit de auto kan halen, dan is de gecombineerde mijlen van 100.000 voor $55k het waard om hem te verslijten.

Voor mij persoonlijk is het ofwel dat, ofwel precies zien wat de '25 kia EV6 GT met 601 pk en de 40 pk "boost button" zal opleveren. Als hij de tesla 3 performance kan verslaan, zou ik het liever doen en mijn auto nu meenemen en een verlies van 10.000 dollar incasseren, slechts 3000 km rijden😭 en sparen voor een ander '25 lease model turn In. Als hij 3,1 0-60 kan rijden of gewoon een gebruikte Plaid kan kopen.

#8 ·
Veel hiervan is de overlijdensbericht van Twain: "Het bericht van mijn dood was overdreven."

We kennen de levensduur van Li-ion batterijen in EV's niet. We hebben vroege indicaties.

We weten niet wat typische EV's doodt. ICE-aandrijflijnen slijten.

We weten dat fabricagefouten en slecht thermisch beheer van de batterij Li-ion kunnen doden.
We weten dat het slecht is om de HVB-behuizing te beschadigen.
We weten dat er gebruiksmodi zijn die de levensduur verkorten.

We weten niet wat er gebeurt als miljoenen auto's triljoenen kilometers worden gereden op een manier die consistent is met hun ontwerpintentie.
Maar de indicaties zijn veelbelovend.

#10 ·
Iedereen die zich terecht zorgen maakt over afschrijving, moet leasen of gebruikt kopen. EV-bezit is voor mij een netto positief geweest ten opzichte van mijn vorige ICE-auto. Bovendien is het overdreven om te zeggen dat het over 8-10 jaar waardeloos zal zijn, want er zal een markt zijn voor oude EV's. Het zal een geweldige eerste auto zijn voor een tiener wiens ouders niet veel geld hebben, vooral als ze niet veel geld in reparaties kunnen of willen steken, zoals normaal het geval is bij oude ICE-voertuigen. Batterijdegradatie zal geen probleem zijn, want tieners hoeven niet ver te rijden, en belangrijker nog, ouders willen niet dat hun kinderen ver gaan.

#11 ·
Het zal een geweldige eerste auto zijn voor een tiener wiens ouders niet veel geld hebben, vooral als ze niet veel geld in reparaties kunnen of willen steken, zoals normaal het geval is bij oude ICE-voertuigen. Batterijdegradatie zal geen probleem zijn, omdat tieners niet ver hoeven te rijden, en wat nog belangrijker is, ouders willen niet dat hun kinderen ver weg gaan.
Allemaal goede punten. Denk je dat een tiener een 576 pk / 545 lb-ft koppel GT zou moeten krijgen? :ROFLMAO: Kia zou een manier moeten bedenken om de acceleratie/snelheid op deze auto's te verminderen.

#19 ·
Niet alleen Kia elektrische auto's die naar mijn ervaring uitstekend zijn, maar alle elektrische auto's. Het probleem is dat, tenzij je heel veel geluk hebt, je elektrische auto over 8 jaar waardeloos zal zijn, als je heel veel geluk hebt, over 10 jaar. Zelfs dan zullen de laatste paar jaar met aanzienlijk verminderde prestaties en actieradius zijn, omdat de batterij langzaam sterft. Bijgevolg heeft de afschrijvingscurve voor elektrische auto's de neiging om bijna een rechte lijn naar nulwaarde te zijn, terwijl een auto met een verbrandingsmotor afschrijft in een progressief afvlakkende curve, waarbij de gemiddelde levensverwachting in het VK naar mijn mening 15 jaar is, meer als hij in goede staat wordt onderhouden.
Bijgevolg en met tegenzin heb ik mijn mooie EV6 verkocht terwijl hij nog wat waarde had en rijd nu in een benzine-aangedreven Volvo zonder actieradiusangst en met een lange levensverwachting.
Ik zou de notie van aanzienlijk verminderde prestaties en actieradius, vooral na 10 jaar, echt in twijfel trekken. Tenzij je de batterij hebt misbruikt, is er geen reden dat dit na 10 jaar zou moeten gebeuren.

De afschrijving van EV's is momenteel slecht omdat ze extreem overprijsd waren en mensen daar bovenop meer dan de MSRP betaalden. Er is het gevoel dat zelfs nu de MSRP voor EV's te hoog is, maar de trend is om de pariteit met ICE-auto's te evenaren. De afschrijving zal dus veranderen naarmate de markt verandert.

Hier is een Ariya met 130.000 mijl in 2 jaar:
En tenzij je van plan bent om in 10 jaar meer dan 500.000 mijl te rijden, is er geen reden dat de auto zelfs maar problemen zou moeten ondervinden met de vermindering van de actieradius van de batterij.

En je kunt Ariya's kopen voor meer of minder prijsgelijkheid met Civics op dit moment. Wanneer de prijzen laag genoeg zijn, zul je de afschrijving niet in hetzelfde tempo zien. Hè, er zijn nieuwe 2024 EV6's die rond de $32.000 gaan:

De afschrijving zal worden beperkt door hoe laag de prijs is waarvoor je de auto kunt krijgen.

#21 ·
Ik zou de notie van aanzienlijk verminderde prestaties en actieradius, vooral na 10 jaar, echt ter discussie willen stellen. Tenzij je de batterij hebt misbruikt, is er geen reden dat dit na 10 jaar zou moeten gebeuren.

EV-afschrijving is momenteel slecht omdat ze extreem overprijsd waren en mensen daar bovenop meer dan de adviesprijs betaalden. Er is het gevoel dat zelfs nu de adviesprijzen voor EV's te hoog zijn, maar de trend is om de pariteit met ICE-auto's te evenaren. De afschrijving zal dus veranderen naarmate de markt verandert.

Hier is een Ariya met 130.000 mijl in 2 jaar:
En tenzij je van plan bent om in 10 jaar tijd meer dan 500.000 mijl te rijden, is er geen reden dat de auto zelfs maar problemen zou moeten ondervinden met de vermindering van de actieradius van de batterij.

En je kunt Ariya's kopen voor een prijs die min of meer gelijk is aan die van Civics. Wanneer de prijzen laag genoeg zijn, zul je de afschrijving niet in hetzelfde tempo zien. Hè, er zijn nieuwe 2024 EV6's te koop voor ongeveer $32.000:

De afschrijving zal worden beperkt door hoe laag de prijs van de auto kan zijn.
Ik heb 37.000 mijl. De batterij heeft al 13% van zijn oorspronkelijke capaciteit verloren. Zoals ik al zei, bij 150.000-200.000 mijl is hij schroot.

#27 ·
Ik heb een 2023 GT, bouwdatum 1/2023, nieuw geleased van de dealer in 2/2024. Eerste lading gaf een waarde van 73.700 mAh. Een jaar later nog steeds 73.700 na een lading tot 100%. Slechts 6.700 mijl mee gereden in mijn 1 jaar. Slechts één keer tot 20% ontladen, zeer zelden snel geladen. Meestal thuis opladen met ongeveer 4,5 kW. Ik wacht meestal tot ik 80% bereik en laad dan op tot 100%. Veel volgas runs, altijd met een hoge laadtoestand. Ik zie 35 runs beter dan 11,5 in de kwart mijl op mijn dragy. Ik ben ook in Noord-Florida, waar het zeer zelden koud weer is. Het is een auto voor in de stad. Ik heb geen idee of dit heeft bijgedragen aan de lage degradatie. De eerste zes maanden heb ik thuis opgeladen met een 120V-lader, totdat ik een 240V-stekker had geïnstalleerd.

#28 ·
Niet alleen Kia elektrische auto's die naar mijn ervaring uitstekend zijn, maar alle elektrische auto's. Het probleem is dat, tenzij je heel veel geluk hebt, je elektrische auto over 8 jaar waardeloos zal zijn, als je heel veel geluk hebt, over 10 jaar. Zelfs dan zal de prestatie en het bereik de laatste paar jaar of zo aanzienlijk afnemen naarmate de batterij langzaam sterft. Bijgevolg heeft de afschrijvingscurve voor elektrische auto's de neiging om bijna een rechte lijn naar nul waarde te zijn, terwijl een auto met een verbrandingsmotor afschrijft in een geleidelijk afvlakkende curve met de gemiddelde levensverwachting in het VK, naar mijn mening, 15 jaar is, meer als het in goede staat wordt onderhouden.
Bijgevolg en met tegenzin heb ik mijn mooie EV6 verkocht terwijl hij nog wat waarde had en rijd nu in een benzine aangedreven Volvo zonder range anxiety en een lange levensverwachting.
De afschrijving is een reden waarom ik besloot mijn EV6 te leasen - ik heb nog nooit eerder een voertuig geleased.
Mijn logica is -
Als het veel meer afschrijft dan het bedrag dat gebruikt is om de lease te berekenen, kan ik hem aan het einde van de lease inleveren en hetzelfde jaar/model kopen voor minder dan de lease-uitkoop. In ieder geval weet ik het maximale bedrag dat ik zou moeten betalen om hetzelfde jaar/model (d.w.z. mijn huidige auto) te behouden.

En als er een dramatische verandering is in de batterij (of andere) technologie, kan ik aan het einde van de lease beslissen of de verandering de extra kosten voor een nieuw voertuig waard is.

#29 ·
De afschrijving is een reden waarom ik besloot mijn EV6 te leasen - ik heb nog nooit eerder een voertuig geleased.
Mijn logica is -
Als het veel meer afschrijft dan het bedrag dat wordt gebruikt om de lease te berekenen, kan ik hem aan het einde van de lease inleveren en hetzelfde jaar/model kopen voor minder dan de lease-uitkoop. In ieder geval weet ik het maximale bedrag dat ik zou moeten betalen om hetzelfde jaar/model (d.w.z. mijn huidige auto) te behouden.

En als er een dramatische verandering is in de batterij (of andere) technologie, kan ik aan het einde van de lease beslissen of de verandering de extra kosten voor een nieuw voertuig waard is.
Toen ik mijn EV6 GT kreeg, kwam ik niet in aanmerking om voertuigen te leasen. Nu ik een tweede auto heb, wel. Dat gezegd hebbende, ik heb deze vreselijke gewoonte om auto's van gemiddelde prijs te kopen en ze 1-2 jaar later te verkopen, en tijdens COVID was dat prima, maar nu is het financiële zelfmoord. Alles wat een lease doet, is de eerste koper de afschrijving laten incasseren en dan moet je aan het einde de vooraf overeengekomen restwaarde betalen (die hoog AF gaat zijn op deze auto's), OF je kunt hem inleveren en al dat geld hebben betaald om niets te bezitten. Ik probeer mijn consumentenmentaliteit te verschuiven naar een meer Warren Buffet-stijl. Ben ik blij dat de auto over 150-200K mijl schroot zal zijn? Niet echt, maar ik heb wel een garantie van 120K mijl bumper tot bumper die een minimale capaciteit van 70% specificeert, dus we zullen zien of deze onder de 120K mijl daalt. Dat zal waarschijnlijk wel gebeuren, en ik ben van plan het forum op de hoogte te houden van de vraag of de garantie een nieuwe batterij dekt of niet. Dat wordt een zeer spannende discussie! Zo niet, dan zal ik er zeker mijn geld niet aan verspillen. Ik zal hem waarschijnlijk inruilen voor een gecertificeerde X3M of X4M als dat plaatsvindt. Identieke prestaties, en ik wilde altijd al een M-auto. Natuurlijk wilde ik altijd al een Italiaanse auto en een heleboel andere auto's, dus laten we eens kijken of ik die vibes kan temperen.

#35 ·
Niet alleen Kia elektrische auto's die naar mijn ervaring uitstekend zijn, maar alle elektrische auto's. Het probleem is dat, tenzij je heel veel geluk hebt, je elektrische auto over 8 jaar waardeloos zal zijn, als je heel veel geluk hebt, over 10 jaar. Zelfs dan zullen de laatste paar jaar met aanzienlijk verminderde prestaties en actieradius zijn, omdat de batterij langzaam sterft. Bijgevolg heeft de afschrijvingscurve voor elektrische auto's de neiging om bijna een rechte lijn naar nulwaarde te zijn, terwijl een auto met een verbrandingsmotor afschrijft in een progressief afvlakkende curve, waarbij de gemiddelde levensverwachting in het VK naar mijn mening 15 jaar is, meer als hij in goede staat wordt onderhouden.
Bijgevolg en met tegenzin heb ik mijn mooie EV6 verkocht terwijl hij nog wat waarde had en rijd nu in een benzine-aangedreven Volvo zonder actieradiusangst en met een lange levensverwachting.
We hebben de toekomst nog niet gezien. Het vervangen van de batterij kan over 10 jaar ook goedkoop zijn.

#46 ·
Ik ben het ermee eens, maar is het over 10 jaar überhaupt de moeite waard om een nieuwe batterij in een EV van $5K te plaatsen?
Mensen stoppen al tientallen jaren nieuwe motoren in oude auto's. Denk je dat de menselijke natuur zal veranderen als auto's dat doen? Neeeeee.
Niet mogelijk in de meeste elektrische auto's. ...
Je moet er vaker op uit. Je lijkt vol oude berichten te zitten....

Nio doet al sinds 2019 aan swap-to-charge. Het duurt minder dan 5 minuten om de HVB te verwijderen en te installeren, als de auto er voor ontworpen is.

Natuurlijk is er misschien geen markt voor HVB-vervanging als er een verbetering is ten opzichte van de ~2%/jaar verouderingssnelheid die gebruikelijk is in de huidige HVB's. Toegegeven, de huidige gegevens zijn sterk bevooroordeeld door de ontwerpen van Tesla. Misschien zijn andere fabrikanten beter af, maar dat kun je niet zeggen met al die Tesla-gegevens.

En dan zijn er nog de boven- en onderbuffers van 3,5% en 4,7%, waardoor we beperkt zijn tot ~70 van de 77,4 geadverteerde kWh capaciteit. 10 jaar kan me 20% kosten, maar bijna de helft kan worden goedgemaakt met reserves. ZAL IK HET MERKEN?

#47 ·
Welnu, als alle nieuwe EV6's nu meer gaan kosten vanwege tarieven, zouden de prijzen van gebruikte auto's wel eens een impuls kunnen krijgen. Tenminste in de VS.

Ik realiseer me dat de 2025 non-GT's in de VS worden geproduceerd, maar ik gok dat veel van de onderdelen nog steeds uit Korea komen. Geïmporteerde onderdelen maken deel uit van dit nieuwe tarief. Natuurlijk kan alles binnen een week, een dag of later vanavond veranderen.

2025 EV6 GT's worden nog steeds in Korea geproduceerd. Ik weet niet zeker of ze überhaupt zouden verkopen als ze $75.000 zouden kosten.

#48 ·
Welnu, als alle nieuwe EV6's nu meer gaan kosten door tarieven, zouden de prijzen van gebruikte auto's een impuls kunnen krijgen. Tenminste in de VS.

Ik realiseer me dat de 2025 non-GT's in de VS worden geproduceerd, maar ik vermoed dat veel van de onderdelen nog steeds uit Korea komen. Geïmporteerde onderdelen maken deel uit van dit nieuwe tarief. Natuurlijk kan alles binnen een week, een dag of later vanavond veranderen.

2025 EV6 GT's worden nog steeds in Korea geproduceerd. Ik weet niet zeker of ze überhaupt zouden verkopen als ze $75.000 zouden kosten.
Nu begin ik me ook af te vragen hoe het zit met mijn plan in september. Ik neigde ernaar om een nieuwe GT te leasen of mogelijk te kopen als het erop lijkt dat de ICCU-problemen zijn opgelost. Ik zie nu de $10.000 korting+ deals op 2024's en vraag me af of het zinvol kan zijn om de resterende betalingen te voldoen en de 2024 te kopen. Nog steeds bezorgd over de ICCU.

Ik geloof dat mijn andere auto's zonder EV die ik bezit, nog heel lang bij me zullen zijn, zolang deze tarieven blijven bestaan. Misschien een goed moment om monteur te worden. Het is mogelijk om auto's lang op de weg te houden, gezien mijn ervaring met mijn '77 Trans Am - ook niet de best gebouwde auto ter wereld om mee te beginnen.

#49 ·
De ICCU zal nooit worden gerepareerd als uw originele accu beschadigd is. De misbruik die een niet-AGM-accu kan ondervinden van de overspanningslading van de ICCU is niet hetzelfde als bij de originele accu. De ICCU en de 12V-accu werken samen om het ICCU-probleem te creëren. Het is een cyclisch probleem. Ik ben niet op de hoogte van klachten waarbij iemand met een AGM-accu een ICCU-probleem heeft gehad of waarbij de AGM-accu is uitgevallen.

#50 ·
De ICCU zal nooit worden gerepareerd als uw standaardaccu beschadigd is. De misbruik dat een niet-AGM-accu kan ondervinden van de overspanningslading van de ICCU is niet hetzelfde als bij de standaardaccu. De ICCU en de 12V-accu werken samen om het ICCU-probleem te creëren. Het is een cyclisch probleem. Ik ben niet op de hoogte van klachten waarbij iemand met een AGM-accu een ICCU-probleem heeft gehad of waarbij de AGM-accu defect is geraakt.
Ja, daarom ben ik er vrij zeker van dat we onze huidige GT niet zullen houden, die een niet-AGM-accu heeft gedood, maar hout vasthouden, de ICCU drijft nog steeds.

#53 · (Edited)
Het lijkt erop dat de batterijen voor Kia volledig in Georgia worden gemaakt, dus het zal het percentage van Kia enorm verhogen. Over dat gesproken, de volgende grote flop, de Hyundai Ioniq 9, wordt daadwerkelijk in de VS gebouwd. HMG is gek geworden als ze denken dat mensen deze auto gaan kopen. Ze blijven links en rechts inzetten op EV's, zonder rekening te houden met de afschrijving waar de eigenaren mee te maken krijgen. Ik ga ervan uit dat al deze nieuwe aanbiedingen zwaar gesubsidieerde leases van HMG zullen zijn als ze echt verwachten het product te verkopen. Hoe lang kan een bedrijf dit blijven doen?

#54 ·
Ik heb gisteren de trekker overgehaald voor een gebruikte GT, specifiek vanwege de tarieven. De tariefprijzen zullen absoluut helpen om de waarde van de GT snel te verhogen, aangezien nieuwe importen waarschijnlijk snel zullen kelderen.

We hadden een vergelijkbare situatie in de jaren 90, met 'nieuwe en opwindende' auto's zoals de 300ZX, MR2 en Supra turbo's die allemaal ongeveer tegelijkertijd op de markt kwamen. Toen stortte de dollar in ten opzichte van de yen. Die auto's werden te duur voor de meeste nieuwe kopers en de verkoop droogde op tot het punt dat de bedrijven gewoon stopten met het importeren ervan. Toen dat gebeurde, bleven de prijzen voor gebruikte auto's van deze auto's gemiddeld hoger, waarbij sommige, zoals de Supra Turbo, virtueel onverkrijgbaar werden voor elke prijs.

Pas toen de handelswaarden in evenwicht kwamen en Subaru in 2002 eindelijk de WRX naar de VS bracht, waren er weer fatsoenlijke import-performance-auto's nieuw beschikbaar voor de USDM. Dat was ongeveer een droge periode van 7 jaar.

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dezelfde uitkomst ons te wachten staat, maar ik zou uiteraard niet beweren dat het nu een slechte tijd is om een GT te kopen. De komende jaren zullen waarschijnlijk goed uitpakken voor het behouden van de waarde, zo niet zelfs een waardestijging met de komende stagflatie.

owns 2023 Kia EV6 GT
  • Like
Reactions: Sparkland