Kia EV6 Forum banner
41 - 60 of 97 Posts

·
Registered
15 Posts
Testade en EV6 GT LINE igår. Riktigt trevlig bil att köra. Ovant att accelerationen verkligen är sämre i normal än sportläge. Oftast är sportläge mer känsliga för gaspedal utslag men inte här. Någon som vet om det går att stänga av antispinn eller antisladd? Hittade inga sådana inställningar i menyerna.
Edit, hittade det i manualen, finns en knapp kallad ESC för att stänga av.

·
Registered
15 Posts
Vid min provkörning på motorväg så immade vindrutan igen. Det enda som hjälpte var att slå på defroster fram. Något ni känner igen? Tyckte ljudet från ljudanläggningen varierade lite under körning som jag är ovan vid. Kan vara missuppfattning från min sida.

·
Registered
26 Posts
Discussion Starter · #43 ·
Inget jag har märkt själv med min GT-Line vad gäller immade rutor.
Ljudet är helt ok för min del. Ingen super audio kille + jag spelar genom BT så kanske inte bästa källa.

·
Registered
9 Posts
Fick reda på idag att min EV6 Plus inte kommer förrän "typ vecka 8". Vafan. Beställd i Augusti. Först lovad i Oktober, sen årsskiftet. Hur ser det ut för er andra?

·
Registered
1 Posts
Fick reda på idag att min EV6 Plus inte kommer förrän "typ vecka 8". Vafan. Beställd i Augusti. Först lovad i Oktober, sen årsskiftet. Hur ser det ut för er andra?
Beställde i början av November, fick update häromdagen att den skall komma slutet av januari. EV6 Plus också, dock RWD

·
Registered
16 Posts
Har basmodellen verkligen inte tonade rutor? Tycker inte mig ha sett ett enda exemplar av Ev6 som inte har det.

·
Registered
15 Posts
Testade en gt line ikväll. Lite synpunker:
ljuset är inte bra. Inte mycket till adaptivt ljus samt heljuset kort räckvidd.
Helnöjd med väghållningen, går som bara den i sportläget. Bra med körlägen som verkligen har effektskillnad.
Testbilen har taklucka, tycker det är lite låg takhöjd, slår lätt i taket när jag går i och ur. Antar att det är bättre utan taklucka. Tydligen så kan man inte ha takräcke om man har lucka så den går bort.
Hur ändrar man enklast mellan carplay och bilens menysystem? Hittar ingen hemknapp utan jag trycker på inställningar om jag vill tillbaka.
Går det verkligen inte att klimatisera bilen utan att laddkabeln är i? Har haft bilar med värmare sista 20 åren och vill inte sluta med det nu.

·
Registered
15 Posts
Något mer störande, värmen försvinner helt ibland..Känt fel tydligen.
Testade att ladda från 40% hos Ionitys 350 laddare. Gick med under 50kw i tio minuter. Underligt.

·
Registered
4 Posts
Testade en gt line ikväll. Lite synpunker:
ljuset är inte bra. Inte mycket till adaptivt ljus samt heljuset kort räckvidd.
Helnöjd med väghållningen, går som bara den i sportläget. Bra med körlägen som verkligen har effektskillnad.
Testbilen har taklucka, tycker det är lite låg takhöjd, slår lätt i taket när jag går i och ur. Antar att det är bättre utan taklucka. Tydligen så kan man inte ha takräcke om man har lucka så den går bort.
Hur ändrar man enklast mellan carplay och bilens menysystem? Hittar ingen hemknapp utan jag trycker på inställningar om jag vill tillbaka.
Går det verkligen inte att klimatisera bilen utan att laddkabeln är i? Har haft bilar med värmare sista 20 åren och vill inte sluta med det nu.
Nu får någon rätt mig om jag har fel.

Vad jag förstår, bland annat genom instruktionsboken, är att schemalagd måltemperatur fungerar endast när bilen är inkopplad på laddning. Däremot har du möjlighet via appen att när som helst starta värmaren till bilen. Så ~5 min innan du ska åka kan du starta värmaren i bilen, oavsett om den står på laddning eller ej.

Gällande laddningshastighet. I dagsläget förvärms inte batteriet inför laddning. I denna årstid resulterar det i ett kallt batteri som behöver värmas upp, genom laddning, för att kunna hålla en högre laddhastighet. I varmare väder kommer detta inte att vara ett lika stort problem. Om det är möjligt med en mjukvaruuppdatering att lägga till så att bilens batteri kan förvärmas vet jag inte.

·
Registered
15 Posts
Jag hade kört bilen i 1.5 timme när jag startade laddningen, 3 plusgrader ute. Hur segt kommer det vara i -10 då?
Verkar oklart om värmaren går att starta alls oavsett laddare inkopplad. Hoppades Kia skulle vara mer problemfri än VE ID men det verkar nästan värre. Att värmen inte fungerar riktigt är en dealbreaker för min del.

·
Registered
4 Posts
Jag hade kört bilen i 1.5 timme när jag startade laddningen, 3 plusgrader ute. Hur segt kommer det vara i -10 då?
Verkar oklart om värmaren går att starta alls oavsett laddare inkopplad. Hoppades Kia skulle vara mer problemfri än VE ID men det verkar nästan värre. Att värmen inte fungerar riktigt är en dealbreaker för min del.
Halva grejen med värmepumpen är ju att den ska ta värme som batteriet genererar och skicka ut det i kupén. Men vill du inte dra nytta av värmepumpen så får du väll stänga av den en ett bra tag innan laddning.

Vart någonstans tycker du det är oklart att värmaren inte går att starta?

Låter som att du bör se dig om efter ett annat bilmärke istället.

·
Registered
15 Posts
Menar du att jag manuellt ska stänga av värmen i bilen innan jag behöver ladda? I forumet verkar ingen kunna starta värmaren. I provbilen går värmen inte att starta oavsett om den är ansluten till eluttag.

·
Registered
15 Posts
Ja kräver man fungerande värme när man kör, laddhastighet i närheten av den utlovade, fungerande fjärrstart av värmaren ska man nog följa ditt råd.

·
Registered
15 Posts
Det finns dessvärre fler rapporter om att det inte fungerar alls. Från EV6 Facebookgruppen imorse. "I got my EV6 last Friday, it's a really great car
😊
. Just the issue with the heating, in my car is working only 10%, 90% of my trips I'm freezing
🥶
, heating is doing nothing
😭
."

·
Registered
15 Posts
Men nu har man stoppat produktionen för att ordna det så det löser väl sig givetvis.
Dock lägger det på några veckor till i lev tid.

41 - 60 of 97 Posts