Kia EV6 Forum banner
81 - 97 of 97 Posts

·
Registered
3 Posts
Hej!

Jag har beställt en EV6 Plus som kom med båten till Wallhamn i tisdags och är så jäkla taggad! Men nu till min fråga, Finns det någon här som har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta från hamnen till att Hedin bil i Mölndal kan leverera bilen?

·
Registered
4 Posts
Tog cirka två veckor från hamn till utlämning för mig, dock i Stockholm men det borde inte spela så stor roll.

·
Registered
4 Posts
Också en fråga. Min säljare rekommenderade att jag fixade dragkrok själv då det skulle bli många tusen billigare än via Kia. Den verkar dock inte kommit in i lager någonstans. Någon som fått dragkrok än? Antingen via Kia eller någon annanstans?

·
Registered
3 Posts
Kanon tack för ditt svar, då hoppas jag på att den kommer i veckan då! :)

Jag har beställt dragkrok via Kia och inte hört någonting om att det inte finns i lager? Typiskt om man ska behöva vänta på den nu efter att ha väntat på bilen i några månader!

·
Registered
7 Posts
Ja det blir spännande och se hur det funkar utan spolning. På de bilar vi nu haft med ledljus fram så har vi fått köra spolarna vid mycket kraftigt snöfall då snön inte smälter som den gjorde med värmen från halogenljusen. ID4 har inte heller strålkastarspolning om jag fattat rätt.
Jag upplever att det inte funkar något vidare utan spolningsmöjligheter, särskilt om det blir väderomslag.
Så ser det ut efter 20 minuters körning med helljus på till och från. Inte en tillstymmelse till att frosten smälter.
Liquid Automotive lighting Hood Grille Automotive design

·
Registered
12 Posts
Jag upplever att det inte funkar något vidare utan spolningsmöjligheter, särskilt om det blir väderomslag.
Så ser det ut efter 20 minuters körning med helljus på till och från. Inte en tillstymmelse till att frosten smälter.
View attachment 1517
Knappast bara ett EV6 problem, men klart tydligt här.
Tycker detta är en trist trend i bilbranschen där fler tillverkare väljer design/kostnad före funktion. Gäller säkert detsamma för kameror/sensorer som övervakar helljus, filbytesassistans, förarassistans mm som säkert också behöver rena ytor och fri sikt.

·
Registered
4 Posts
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år :( Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.

·
Registered
2 Posts
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år :( Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.
Samma här. Fick från vecka 7 till 10 veckors framskjuten till obestämd framtid. Låter onekligen illavarslande.

·
Registered
4 Posts
Jepp :( Jag har kollat andra alternativ men inga elbilar som är intressanta för mig har kortare leveranstid ändå, så jag får sitta lugnt i båten. En fördel är att de förhoppningsvis hinner råda bot på barnsjukdomarna under tiden, t.ex. kupévärme (har läst att vissa fortfarande har problem trots utbytt värmepump och uppdaterad mjukvara).

·
Registered
6 Posts
Någon som vet vad leveransförseningarna beror på?

Jag fick min Ev6 i början på december 2021 (Beställd 15 september 2021) har fått en ny uppdatering samt genomgång av värme systemet i mitten på januari 2022 och nu fungerar värmen kanon.
Är väldig nöjd ;) Vilken härlig bil ⭐⭐⭐⭐⭐

Attachments

·
Registered
4 Posts

Jag fick min Ev6 i början på december 2021 (Beställd 15 september 2021) har fått en ny uppdatering samt genomgång av värme systemet i mitten på januari 2022 och nu fungerar värmen kanon.
Kul att du är nöjd! Förseningarna beror på den globala komponentbristen. Enligt det jag läst på olika forum hade Kias främsta chipleverantör Hyundai Mobis bunkrat upp med komponenter förra året men nu börjar tyvärr lagret att sina. Många experter spår att chipbristen inte kommer att lätta förrän 2023-2024 när nya fabriker som är under uppbyggnad uppnår full produktion.

Edit: jag har beställt en till synes exakt likadan bil som du. GT Line, vit, veganläder(?), 19-tumsfäljar :)

·
Registered
2 Posts

Vilken uppdatering gjorde du? Finns det något nummer på den? Vill gärna göra samma på min då värmen i min är ojämn samt ej går att starta ifrån appen.

·
Registered
2 Posts
Hämtade ut min Ev6 förra fredagen. Draget var restat, fick inte veta när det skulle komma heller...
Värmen är ojämn och går ej att starta ifrån appen!
Var inne på en Ionity laddatation i Varberg - skulle inte de laddarna ge 350kW? Kom endast upp i 110 den stunden jag stog där!

Någon med liknande erfarenheter?

·
Registered
4 Posts
Hämtade ut min Ev6 förra fredagen. Draget var restat, fick inte veta när det skulle komma heller...
Var inne på en Ionity laddatation i Varberg - skulle inte de laddarna ge 350kW? Kom endast upp i 110 den stunden jag stog där!

Om jag minns rätt har jag läst någonstans att det endast går att starta värmen via appen om bilen är inkopplad. Det rådde/råder oenighet om detta är en bugg eller by design. Att värmen är ojämn är pga den kända buggen + hårdvarufelet på växelriktaren. Kontakta din handlare ang. detta fel om du inte redan har gjort det.

Bilen klarar att ladda i max 239 kW, men endast under optimala laddförhållanden - framförallt beroende på batteritemperatur, optimalt är runt 20-25C - och mellan vissa laddprocent (ca. 40-60). Hastigheten varierar under laddningen och kan ibland tillfälligt dippa ner till 0 medan BMS:en utför diagnostik på batteriet.

·
Registered
3 Posts

Jag testade häromdagen att starta värmen från appen och den startade och bilen var varm när jag hoppade in, då var bilen inte inkopplad. Jag kör en EV6 Plus men borde ju inte ha någon betyldelse i detta sammanhang!

Pratade med min återförsäljare i måndags och då sa han att dom har kroken men väntar på leverans av andra delar, t.ex. kontaktuttaget och han gissade på ca 2-3 veckor!

81 - 97 of 97 Posts