Verschil in kilometerstand tussen 2023 Wind AWD en GT-Line AWD | Kia EV Forum
Kia EV Forum banner

Verschil in kilometerstand tussen 2023 Wind AWD en GT-Line AWD

6.9K views 38 replies 13 participants last post by  jfgoldman  
#1 ·
Ik ben aan het beslissen welk model ik ga nemen en mijn onderzoek lijkt veel kilometerverschillen tussen de twee modellen te laten zien.
Ik vind de GT-lijn natuurlijk leuk, maar vraag me af wat de echte verschillen in de praktijk zijn?
Ik woon ook in het noordoosten, dus we hebben hete zomers en koude winters, hebben de temperaturen echt invloed op de kilometerstand? Ik wil de airconditioning in de zomer zeker niet uitzetten, zoals veel recensies zeggen!
Waardeer elk advies.

#2 ·
Er zal waarschijnlijk een verschil in kilometerstand zijn in de Amerikaanse versies van de AWD Wind en GT-Line vanwege het verschil in wielmaat. Ik betwijfel of iemand voldoende praktijkervaring heeft met beide versies onder identieke omstandigheden om nauwkeurigere gegevens te verstrekken dan wat de EPA verstrekt. Sinds de '23-modellen hebben ze ze apart beoordeeld. In '22 hadden ze dezelfde beoordeling, wat het gemiddelde van de twee was.

Ja, klimaatomstandigheden hebben absoluut invloed op het verbruik, verwarming bij koud weer waarschijnlijk meer dan koeling in de zomer. De impact zal waarschijnlijk ook groter zijn op kortere/lagere snelheidsritten dan op langere/hogere snelheidsritten.

#3 ·
Zie aanvullende opmerkingen hieronder deze vergelijking, gehaald en bewerkt van de website van Kia:

Image

Zoals u hierboven kunt zien, maken de 19-inch banden een groot verschil in GESCHATTE actieradius. (282 vs. 252)
Een volledige 30 mijl verschil in actieradius. Om de een of andere reden toont de KIA-website GEEN verschil in het kWh/100-getal tussen de twee. 34 kWh/100 mijl voor beide, hoewel het actieradiusnummer verschilt. ??? (Met een bruikbare 74,6 kW batterij)
Beide auto's krijgen de warmtepomp, de gt-line krijgt een paar extra gemakken, waaronder een zonnedak en automatische deurgrepen, evenals een verbeterd interieur (stoelmateriaal).
Wind AWD met tech-pakket, 19" wielen en warmtepomp voor $5k minder in prijs ziet eruit als een geweldige koop.
En sommige dealers geven momenteel daadwerkelijk korting omdat ze plotseling een overvloed aan EV's op voorraad hebben.

#5 ·
Om een of andere reden toont de KIA-website GEEN verschil in het kWh/100-getal tussen de twee. 34 kWh/100 mijl voor beide, ook al verschilt het bereiknummer. ???
Ik verwacht dat de Kia-website gewoon verouderd is. In '22 werden ze hetzelfde beoordeeld, een gemiddelde tussen de 19" en 20" ratings (alle '22 AWD-modellen werden beoordeeld op 274 mijl). Als je naar de daadwerkelijke EPA-site gaat, tonen ze wel verschillende efficiëntiecijfers voor beide:
Image

#4 ·
P.S. Als je in het noordoosten woont, kun je 's nachts ijzel en ijzige omstandigheden verwachten, die je deurgrepen kunnen bedekken en vastvriezen. Vorig jaar was het een probleem voor mij. Ik ga proberen 0,25 mil printbaar magnetisch bordmateriaal te snijden om de deurgrepen 's nachts te bedekken. Als het vriest, zou ik het magnetische, effen witte bordmateriaal eraf moeten kunnen trekken en de deur kunnen openen.
Zie Amazon (misschien Staples ...)

#8 ·
Een vraagje, kan iemand alstublieft uitleggen wat de MPGe-mileage rating betekent?
Het is een efficiëntieclassificatie die het energieverbruik vergelijkbaar maakt met dat van een auto op benzine. Een EV met een rating van 96 MPGe zou dus dezelfde hoeveelheid energie verbruiken als een benzinevoertuig dat 96 MPG haalt. Zie hier.

#9 ·
MPGe is een onzin-statistiek die ze hebben bedacht toen niemand echt iets wist over EV's en ze probeerden mensen te overtuigen op basis van de equivalente kosten van benzine. Het is gebaseerd op de elektrische energie in een gallon benzine als je een aantal aannames doet. Het maakt mensen alleen maar in de war omdat ze denken dat het het bereik is, een verkoper overtuigde mijn moeder ervan dat een EV6 geen reis van 100 mijl zou kunnen maken zonder te stoppen om op te laden, dus ze was verrast toen ik bij haar thuis aankwam na een reis van 160 mijl met nog mijlen over. Ze was nog meer verrast toen ik me aansloot op haar normale 110v garage-aansluiting om op te laden, ja, dat kan.

Het belangrijkste om te weten is het bereik, dat moeilijk te vinden is op de raamsticker. Je wilt ook de Miles per Kilowattuur (1000 wattuur) weten en dat kun je krijgen door het bereik te delen door de bruikbare accugrootte. Houd er rekening mee dat dit allemaal net zo variabel en, uh, betrouwbaar is als MPG in benzineauto's.

In het noordwesten krijg ik in de zomer/herfst een vrij constante 4,2 mijl/KW (meer dan het EPA-bereik als je het uitrekent) op een Wind AWD met tech. Nu het kouder wordt, daalt het naar ongeveer 3,8 met de verwarming aan. Dit omvat enkele uitstapjes naar de Cascades, dat zijn echte bergpaswegen die in de winter gesloten zijn en je waarschuwen om in de zomer je airconditioning uit te zetten om oververhitting te voorkomen.

• Like
Reactions: DRCal68
#10 ·
Ik moet eraan toevoegen dat mijlen/KW echt een verschil maken. Ik had het geluk onlangs een Ford Lightning te bemachtigen met een beetje korting en hoewel ik de truck geweldig vind, doet hij het nooit beter dan 2,2 mijl/KW (maar de KIA kan geen lading aarde vervoeren). Hoewel ik niet echt om de actieradius geef, aangezien ik de Kia heb, besef ik dat het in wezen twee keer zo lang duurt om de truck op te laden als de Kia. Nog steeds geen probleem bij het opladen thuis, maar het duurt veel langer om de truck snel op te laden en de truc die ik gebruik om de Kia op een 110V-stopcontact op te laden als ik moet, werkt waarschijnlijk niet zo goed op de Lightning, omdat deze slechts 2 mijl per uur toevoegt in plaats van ongeveer 4. Wakker worden met 40 mijl extra is veel beter dan wakker worden met 20.

#11 ·
Ik weet niet zeker waar je in het noordoosten bent, maar ik ben in CT. Ik heb te maken met alle seizoenen en heb ongeveer 40.000 op mijn 2022 Wind AWD. Ik had de GT Line geweldig gevonden, maar destijds wilden dealers een opslag van $5.000-$10.000. Uiteindelijk is de actieradius IMO minder belangrijk dan de oplaadtijd, die in beide modellen hetzelfde zal zijn. Als de styling en extra functies de 30 hypothetische mijlen waard zijn, ga dan voor de GT Line, je kunt altijd overstappen op kleinere wielen en die mijlen terugkrijgen. De kilometerstand varieert sowieso per bestuurder. Je kunt de functies die de GTL heeft niet toevoegen aan de Wind. Als je de Wind krijgt, raad ik je ook aan om het Tech-pakket te nemen.

#12 ·
Ik weet niet zeker waar je in het noordoosten bent, maar ik ben in CT. Ik heb met alle seizoenen te maken en heb ongeveer 40.000 op mijn 2022 Wind AWD. Ik zou graag de GT Line hebben gehad, maar destijds wilden dealers een opslag van $ 5.000 tot $ 10.000. Uiteindelijk is het bereik naar mijn mening minder belangrijk dan de oplaadtijd, die in beide modellen hetzelfde zal zijn. Als de styling en extra functies de hypothetische 30 mijl waard zijn, ga dan voor de GT Line, je kunt altijd overstappen op kleinere wielen en die mijlen terugkrijgen. De kilometerstand varieert sowieso per bestuurder. Je kunt de functies die de GTL heeft niet toevoegen aan de Wind. Als je de Wind krijgt, raad ik je aan ook het Tech-pakket te nemen.
Ja, ik ben ook dol op de extra opties! Ik overweeg de GT-Line AWD 36 maanden/10K mijl, het is een 2023, ik krijg 5% korting op de adviesprijs, $ 8000 Kia Incentives, $ 1200 inruil op mijn 2022 GT Line Stinger, met nog 7 maanden leasebetalingen, 3,2% MF en restwaarde 55%. Maandelijks $ 525, een geweldige deal!
Mijn probleem is het verschil in kilometerstand tussen de Wind AWD en dit model. (20" banden) Ik woon in Noord-NJ en de EA-oplaadstations hebben allemaal de problemen waar we over lezen, dus de Wind met de 19" banden maakt een groot verschil. Wil ik ook echt de airconditioning in de zomer uitzetten???

#19 ·
De extra actieradius van de Wind is best prettig. We zijn een keer thuisgekomen met ongeveer 14 mijl over, we waren moe en hadden gewoon geen zin om te stoppen bij een oplader. Het is niet essentieel, ik heb een e-Golf met veel minder actieradius (125 mijl) en het werkt prima, maar ik merk dat ik met de Kia meestal drie cijfers op de schattingmeter heb, dus ik denk er bijna nooit over na. Het is veel beter om thuis op te laden met één mijl op de meter dan om één mijl van huis te zijn.

De Wind heeft meer hoofdruimte en meer interieurkleuropties (lichte stoelen, hemelbekleding). Ik had een HUD in mijn vorige auto en ik mis het niet op de Kia. Het enige dat ik me kan herinneren dat de GT-lijn had en wat mijn Wind/Tech mist, is HDA2 rijden op de snelweg versus HDA, maar ik heb radar cruise control en snelheidsbordherkenning (hoewel geen automatische snelheidsverandering), wat vrij dure opties zijn op luxe auto's zoals de Mercedes en Audi - dus ik ben blij.

#20 ·
Dit is volledig subjectief, maar ik denk dat de rit beter is op de 18-inch wielen. Het was zeker merkbaar op de Hyundai Ioniq 5, waar we beide uitvoeringen op dezelfde dag hebben kunnen testen. Het is irritant dat autofabrikanten lijken te denken dat we enorme wielen willen op de hogere uitrustingsniveaus, omdat ze je absoluut niets positiefs opleveren, behalve er cool uitzien.

#24 ·
Zoals anderen al hebben aangegeven, verbruikt de airconditioning veel minder stroom op de openbare weg. Het probleem van het verliezen van bereik heeft veel meer te maken met extreme temperaturen, zowel laag als hoog. U zult dalingen in het bereik zien als de temperaturen gemiddeld 40 graden F en lager en boven 90 graden F liggen. U zult ook dalingen in het bereik zien bij het rijden door extreem weer, zoals winderige of regenachtige of ijzige of besneeuwde omstandigheden. EV's houden van temperaturen in de 60, 70 en lage 80 graden. Feit is dat zelfs ICE-voertuigen een daling van de MPG zien wanneer ze worden geconfronteerd met koude of extreem hete omstandigheden. Omdat deze voertuigen vanaf het begin zulke goede bereikcijfers hebben en omdat u het meeste van uw rijden lokaal doet, is er eigenlijk geen reden om u zorgen te maken over het bereik, zolang u toegang heeft tot een oplader thuis of op het werk, OF superchargers in de buurt die u wekelijks kunt gebruiken. Met vriendelijke groeten,

#25 ·
Zoals anderen al hebben aangegeven, verbruikt de airconditioning veel minder stroom op de openbare weg. Het probleem van het verliezen van bereik heeft veel meer te maken met extreme temperaturen, zowel laag als hoog. U zult dalingen in het bereik zien als de temperaturen gemiddeld 40 graden F en lager en boven 90 graden F liggen. U zult ook dalingen in het bereik zien bij het rijden door extreem weer, zoals winderige of regenachtige of ijzige of besneeuwde omstandigheden. EV's houden van temperaturen in de jaren 60, 70 en lage 80. Feit is dat zelfs ICE-voertuigen een daling van de MPG zien bij koude of extreem hete omstandigheden.
Omdat deze voertuigen vanaf het begin zulke goede bereikcijfers hebben en omdat u het meeste lokaal rijdt, is er eigenlijk geen reden om u zorgen te maken over het bereik, zolang u toegang heeft tot een oplader thuis of op het werk, OF superchargers in de buurt die u wekelijks kunt gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Bedankt, heeft u het gevoel dat er niet zoveel verschil is in de bandenmaten 19" vs 20" en dat ze - 30 mijl verschil tussen de twee laten zien?

#27 ·
@snsn0777 Ik heb over hetzelfde nagedacht als jij nu. Ik rijd echter al meer dan 10 jaar in elektrische auto's. Dus ik heb een goed beeld van mijn behoeften en wensen. Ik heb gekozen voor een Wind / Tech-pakket omdat ik niet echt van het zonnedak houd. De enige dingen die ik echt leuk zou hebben gevonden, zijn de HUD en de presentatie van de deurklink. En ik ga niet liegen, de extra actieradius heeft me een beetje overtuigd.
Ter vergelijking: ik heb mijn jaarlijkse kilometerstand teruggebracht tot ongeveer 10.000, 2.000 meer dan jij. Ik laad ongeveer één keer per week op niveau 2 tot 80%-90%. Ik gebruik DC-laden zelden, behalve voor langere roadtrips. Voordat ik de EV6 kreeg, heb ik maar een paar keer DC geladen.
De 20-inch banden leveren een lagere actieradius op, maar alleen jij kunt bepalen of het verschil significant is voor jouw gebruik. Jouw type rijgedrag zal de actieradius echt meer beĂŻnvloeden. Als het grootste deel van je woon-werkverkeer/reizen stads-/voorstedelijke niet-autosnelwegkilometers is, durf ik te wedden dat het verschil in actieradius van de Wind vs GT-L verwaarloosbaar is.
Als je niet regelmatig ritten van meer dan 200 maakt, dan zou beide auto's prima zijn. Maar één ding om te onthouden, deze auto's zijn DC-laadkampioenen. Als er een snellader op je route staat, krijg je in 15-20 minuten nog eens een paar honderd kilometer.
Kort nadat ik de EV6 had gekregen, reden mijn vrouw en ik naar een vakantieoord dat ongeveer 900 mijl retour was (NH naar MD). Dit was begin september, dus milde temperaturen. Bij voornamelijk snelwegsnelheden, met wat airconditioninggebruik, haalden we gemiddeld ongeveer 4,2 mijl/KW. We hebben 4 keer DC geladen bij EA (en ongeveer 8 uur op niveau 1, dochterhuis), ik zal niet zeggen dat EA perfect was, want dat was het niet. Ik moest een paar keer van lader wisselen bij een paar stations en heb nooit de maximale laadsnelheid gehaald. Maar ik hoefde ook niet meer dan 15-20 minuten per stop te besteden, EN er was geen wachttijd.
Kortom. Neem de auto die je het leukst vindt. Wat betreft je actieradiusangst, de laadinfrastructuur is de afgelopen jaren enorm verbeterd en ik verwacht dat deze zal blijven verbeteren🤞. Met Kia die zich aanmeldt bij NACS, zullen we binnenkort betere toegang hebben tot Tesla-laders. (hopelijk kunnen de EGMP-auto's dan met volle snelheid opladen bij superchargers)

Succes met je beslissing, maar ik denk niet dat je iets verkeerd kunt doen met een van beide modellen. Ik zeg het nogmaals, neem de auto die je het leukst vindt.

#28 ·
Geweldig advies, bedankt! De 2023 line GT.. Ik bekijk hem, ik heb een geweldige deal onderhandeld. Ik heb er gisteren daadwerkelijk mee proefgereden en we zijn naar een EA gereden en hebben hem aangesloten, hij laadde met ongeveer 98, ik heb hem ongeveer 5 minuten laten draaien. De auto stond al op 70 - 80% toen we de dealer verlieten. Ik sprak met een man die naast me aan het opladen was en hij zei dat zelfs bij 98% zijn auto, een VW, nog nooit meer dan 15-20 minuten nodig had om 80% te bereiken. Er zijn 2 level two laders in mijn complex, dus ik ben zelfs thuis gedekt. Ik denk dat het een deal is! Nogmaals bedankt.

#31 ·
Ik ben aan het beslissen welk model ik moet nemen en mijn onderzoek lijkt veel kilometerverschillen tussen de twee modellen te laten zien.
Ik hou natuurlijk van de GT-lijn, maar vraag me af wat de echte verschillen in de praktijk zijn?
Ook zit ik in het noordoosten, dus we hebben hete zomers en koude winters, hebben de temperaturen echt invloed op de kilometerstand? Ik wil zeker de airconditioning in de zomer niet uitzetten, zoals veel recensies zeggen!
Waardeer elk advies.
Ik ben voor het Wind-model gegaan om hoofdruimte te winnen (geen zonnedak).

#32 ·
Ik heb de mijne vandaag opgehaald. Het was vandaag koud, dus ik zette de verwarming aan. Er kwam warme lucht uit, daarna koude lucht. Ik ben nog niet zo bekend met de HVAC-bediening, heb veel manieren geprobeerd te veranderen, maar het bleef koud blazen. Ik kwam thuis en deed wat onderzoek en WOW, kwam erachter over de problemen met de verwarming. Ik zie dat het vooral van vorig jaar was, ik vraag me af of mijn problemen van 2023 zijn opgelost? Misschien moet ik iets anders doen in de instelling? Ik ben morgenochtend als eerste terug bij de dealer!

#33 ·
Ik ben aan het beslissen welk model ik moet nemen en uit mijn onderzoek blijkt dat er veel kilometerverschillen zijn tussen de twee modellen.
Ik vind de GT-lijn natuurlijk leuk, maar ik vraag me af wat de echte verschillen in de praktijk zijn?
Ik woon ook in het noordoosten, dus we hebben hete zomers en koude winters, hebben de temperaturen echt invloed op de kilometerstand? Ik wil de airconditioning in de zomer zeker niet uitzetten, zoals veel recensies zeggen!
Ik waardeer alle adviezen.
Ik kocht mijn 2023 Limited Edition GT Wind Line AWD EV6 eind augustus 2023. De kilometerstand van de fabriek was 300 mijl bij 100% lading. Door het warmere weer bleef mijn bereik op ongeveer 245 mijl bij 80% lading. Dit is zowel snelweg- als binnenwegrijden. Ik woon in MN. De laagste temperatuur tot nu toe was begin jaren 20. Dit heeft een grote invloed op de kilometers. Wanneer ik oplaad, wat altijd thuis gebeurt, niet snel oplaadt), weer op 80%, geeft mijn kilometerstand 180-200 mijl aan. Mijn batterijniveau blijft sterk en ik heb de neiging om dat niveau te bekijken in vergelijking met de kilometers, wat slechts schattingen zijn. Ik kan een rit van 100 mijl maken (wat ik vaak doe) en nog steeds 40% lading hebben. Ik ben nog steeds bezig met het leren van de verschillende rijmodi, niveaus, peddels, regeneratief remmen, wat me heeft geholpen met mijn batterijpercentage. Ik zou de opmerkingen van mensen lezen over "hoe je rijdt", wat in het spel komt. Dit is heel waar. Je zult deze "waarheid" pas weten als je het zelf ervaart. Ik ben absoluut dol op mijn Limited Edition GT Wind AWD. Tot nu toe is het de beste auto die ik ooit heb gehad.

#34 ·
Ik kocht mijn 2023 Limited Edition GT Wind Line AWD EV6 eind augustus 2023. De kilometerstand bij aflevering was 300 mijl bij 100% lading. Door het warmere weer bleef mijn actieradius rond de 245 mijl bij 80% lading. Dit is zowel op de snelweg als op de binnenwegen. Ik woon in MN. De laagste temperatuur tot nu toe was begin 20. Dit heeft een grote invloed op de kilometers. Wanneer ik oplaad, wat altijd thuis gebeurt, niet snel opladen), weer bij 80% geeft mijn kilometerstand 180-200 mijl aan. Mijn batterijniveau blijft sterk en ik heb de neiging om dat niveau te bekijken in vergelijking met de kilometers, die slechts schattingen zijn. Ik kan een rit van 100 mijl maken (wat ik vaak doe) en nog steeds 40% lading hebben. Ik ben nog steeds bezig met het leren van de verschillende rijmodi, niveaus, peddels, regeneratief remmen, wat me heeft geholpen met mijn batterijpercentage. Ik zou de opmerkingen van mensen lezen over "hoe je rijdt", wat in het spel komt. Dit is heel waar. Je zult deze "waarheid" pas weten als je het zelf ervaart. Ik ben absoluut dol op mijn Limited Edition GT Wind AWD. Tot nu toe is het de beste auto die ik ooit heb gehad.
Ja, waardeer uw ervaring met rijden. Heeft u problemen gehad met de HVAC, die niet goed genoeg warmte geeft? Ik ben verbaasd over het verlies aan actieradius bij het gebruik ervan, ik woon in NJ, dus koude winters! Er zijn ook veel berichten geweest over de HVAC met zoveel problemen? Ik hoop dat de mijne in orde is, zoals ik in mijn laatste bericht heb opgemerkt.

#37 ·
Er zijn zoveel kleine verborgen juweeltjes! Ik heb zoveel tips gekregen van mensen op dit forum in de korte 2 maanden dat ik mijn auto heb. Hier is er nog een die ik heb geleerd. Ik probeerde de ruitenwisserbladen van de voorruit weg te trekken toen ik op een dag mijn auto wilde wassen. Ze zaten zo diep in de motorkap van de auto, dat ging niet lukken. Iemand plaatste: stap in de auto. Start hem. Zoek de miststand op de ruitenwisserhendel. Zet de auto uit en beweeg de hendel omhoog (miststand) direct nadat je de auto hebt uitgezet. De ruitenwissers passen zich aan in het midden van de voorruit en blijven daar gepositioneerd!!! Het kostte me even om de "mist"-instelling te ontdekken. Het was eigenlijk geen instelling. Ik hoefde alleen maar de auto uit te zetten, de ruitenwisserhendel/hendel omhoog te duwen en het werkte. Ik draaide in eerste instantie de ruitenwisserkno op verschillende standen, wat niet correct was. Het was zo simpel en ik maakte het veel ingewikkelder!

#39 ·
Je denkt niet dat je die extra 30 mijl (of meer) nodig hebt, totdat je ergens naartoe gaat en je tegenwind hebt (waar je niet aan dacht) en je met 80 mph rijdt (wat je meestal niet doet op de snelweg tijdens je dagelijkse woon-werkverkeer) en dat beetje extra kan het verschil maken tussen thuiskomen met 10 mijl (minder dan 5% SOC) of een oplader moeten vinden halverwege huis in the middle of nowhere. Ik ben dol op de extra kilometers van een RWD SE met de 18" wielen met een maximaal bereik van 361 versus een AWD Limited met een maximaal (EPA) bereik van 270 vanwege AWD en 20" wielen.