Hier is een snelle post voor nieuwe EV6-bezitters, die waarschijnlijk met vragen over bereik en batterijdegradatie naar het forum komen.
Waarschijnlijk heb je de auto een paar weken en toen je hem bij je dealer ophaalde, toonde hij een bereik van ongeveer 300 mijl en heb je hem een paar keer opgeladen en het bereik dat de auto aangeeft is ongeveer 240 mijl.
Dit kan teleurstellend zijn en je zou best kunnen denken dat je auto defect is of last heeft van batterijdegradatie.
Hopelijk leggen de volgende punten uit hoe de auto je bereik (DTE of Distance to Empty) berekent. Dit wordt geen uitgebreide gids, maar genoeg om je gerust te stellen dat er waarschijnlijk geen probleem is.
Ik ga alleen cijfers gebruiken van de AWD GT Line (US Spec), wat overeen zou komen met de UK GT-Line S-specificatie (die met 20" wielen), aangezien dit het meest voorkomende model is. Deze modellen hebben een capaciteit van 77 kWh, wat neerkomt op ongeveer 74 kWh bruikbare batterij.
Er zijn 2 veelvoorkomende standaarden voor het meten van het bereik: WLTP en EPA. De WLTP-standaard resulteert altijd in zeer optimistische bereikcijfers en is afhankelijk van optimale rijomstandigheden. Het EPA-bereik, dat in het VK niet vaak wordt geciteerd, geeft realistischere schattingen.
Omdat de WLTP-schattingen te hoog zijn, vind je vaak nieuwsartikelen of YouTube-video's over auto's die hun opgegeven bereik niet halen, vooral bij koud weer. Dit is uiterst onbehulpzaam voor de EV-industrie als geheel. Ongetwijfeld zullen mensen je vragen: "Dus hoe ver gaat het echt?".
Het opgegeven WLTP-bereik is ongeveer 300 mijl voor de AWD GTL. Het EPA-bereik ligt dichter bij 250 mijl. De 328 mijl die je in sommige marketing ziet, is voor het RWD-model met 19" wielen.
Je EV6 toont een bereik dat dichter bij de WLTP ligt wanneer je hem voor het eerst ophaalt, en dan wordt het cijfer aangepast, afhankelijk van veel verschillende factoren.
De belangrijkste factoren die het bereik verminderen, zijn de snelheid waarmee je rijdt/accelereert en de weersomstandigheden. Eigenaren hebben ontdekt dat de auto lagere bereikschattingen laat zien in de wintermaanden. Omdat EV's eigenlijk zeer energiezuinig zijn, kunnen alle factoren die het bereik beïnvloeden een groter effect hebben dan een ICE-voertuig. Dit is gebruikelijk voor alle EV's, maar hopelijk wist je dit voordat je je aankoop deed!
Hieronder staan realistische bereikcijfers voor verschillende weersomstandigheden en snelheden, afkomstig van de EV Database - dit zijn de meest conservatieve cijfers die ik heb gezien, maar die normaal rijden zouden weerspiegelen zonder wijzigingen in de rijstijl:
De belangrijkste factoren die uw bereik aanzienlijk kunnen beïnvloeden, zijn :
Het andere dat u moet overwegen, is het model van de band (of band in het VK!) die u hebt gemonteerd en hun spanning!
Uw bereik dat door het voertuig wordt aangegeven, heeft betrekking op uw langetermijncijfers voor rij-efficiëntie. De afgelopen zes maanden vertelt mijn auto me dat ik 3,2 mi kWh heb behaald (september-maart, een paar maanden met vriesweer). Als ik 3,2 x 74 kWh bruikbare batterijcapaciteit vermenigvuldig, zou mijn bereik 236 mijl zijn - wat mijn auto aangeeft bij 100% lading.
Als je je efficiëntiecijfers controleert, zou 2,5 mi/kWh als zeer slecht worden beschouwd (de originele Audi Etron haalt slechts ongeveer 2,2 😄). Tussen 3 en 3,5 zou als gemiddeld worden beschouwd. 4 of meer zou als zeer efficiënt worden beschouwd, maar dan lees je deze post waarschijnlijk niet! De EV6 is zeer gemiddeld als het gaat om de algehele efficiëntie. Tesla's hebben minder weerstand en de Kia Niro is bijvoorbeeld een stuk lichter en dus halen ze gemakkelijk 4 mi/kWh.
Een paar woorden over batterijdegradatie:
Als je na een paar weken dat je je voertuig hebt, een verminderd bereik ziet, betekent dit niet dat de batterij degradeert, maar gewoon dat de auto zijn bereikschattingen aanpast aan je rijstijl. Batterijdegradatie treedt op bij alle EV's en is afhankelijk van verschillende factoren. Normale degradatie voor een EV6 kan worden beschouwd als 1 tot 3% per jaar.
Dingen die je batterij op de lange termijn kunnen beschadigen en die je moet vermijden:
Waarschijnlijk heb je de auto een paar weken en toen je hem bij je dealer ophaalde, toonde hij een bereik van ongeveer 300 mijl en heb je hem een paar keer opgeladen en het bereik dat de auto aangeeft is ongeveer 240 mijl.
Dit kan teleurstellend zijn en je zou best kunnen denken dat je auto defect is of last heeft van batterijdegradatie.
Hopelijk leggen de volgende punten uit hoe de auto je bereik (DTE of Distance to Empty) berekent. Dit wordt geen uitgebreide gids, maar genoeg om je gerust te stellen dat er waarschijnlijk geen probleem is.
Ik ga alleen cijfers gebruiken van de AWD GT Line (US Spec), wat overeen zou komen met de UK GT-Line S-specificatie (die met 20" wielen), aangezien dit het meest voorkomende model is. Deze modellen hebben een capaciteit van 77 kWh, wat neerkomt op ongeveer 74 kWh bruikbare batterij.
Er zijn 2 veelvoorkomende standaarden voor het meten van het bereik: WLTP en EPA. De WLTP-standaard resulteert altijd in zeer optimistische bereikcijfers en is afhankelijk van optimale rijomstandigheden. Het EPA-bereik, dat in het VK niet vaak wordt geciteerd, geeft realistischere schattingen.
Omdat de WLTP-schattingen te hoog zijn, vind je vaak nieuwsartikelen of YouTube-video's over auto's die hun opgegeven bereik niet halen, vooral bij koud weer. Dit is uiterst onbehulpzaam voor de EV-industrie als geheel. Ongetwijfeld zullen mensen je vragen: "Dus hoe ver gaat het echt?".
Het opgegeven WLTP-bereik is ongeveer 300 mijl voor de AWD GTL. Het EPA-bereik ligt dichter bij 250 mijl. De 328 mijl die je in sommige marketing ziet, is voor het RWD-model met 19" wielen.
Je EV6 toont een bereik dat dichter bij de WLTP ligt wanneer je hem voor het eerst ophaalt, en dan wordt het cijfer aangepast, afhankelijk van veel verschillende factoren.
De belangrijkste factoren die het bereik verminderen, zijn de snelheid waarmee je rijdt/accelereert en de weersomstandigheden. Eigenaren hebben ontdekt dat de auto lagere bereikschattingen laat zien in de wintermaanden. Omdat EV's eigenlijk zeer energiezuinig zijn, kunnen alle factoren die het bereik beïnvloeden een groter effect hebben dan een ICE-voertuig. Dit is gebruikelijk voor alle EV's, maar hopelijk wist je dit voordat je je aankoop deed!
Hieronder staan realistische bereikcijfers voor verschillende weersomstandigheden en snelheden, afkomstig van de EV Database - dit zijn de meest conservatieve cijfers die ik heb gezien, maar die normaal rijden zouden weerspiegelen zonder wijzigingen in de rijstijl:
De belangrijkste factoren die uw bereik aanzienlijk kunnen beïnvloeden, zijn :
- Acceleratie - Een zware rechtervoet zal altijd meer stroom verbruiken, net als bij elk voertuig!
- Snelheid - EV's zijn efficiënter bij lagere snelheden. Bij 70-80 mph neemt de weerstand op de auto sterk toe, dus hier zul je de grootste bereikverlies zien.
- Temperatuur - De auto is iets minder efficiënt bij koud weer.
- Ongunstig weer - Vochtigheid/luchtdichtheid/tegenwind hebben allemaal invloed.
- Verwarming en airconditioning - Verbrandingsmotorvoertuigen krijgen "gratis" warmte van de motor om de auto te verwarmen. EV's hebben energie uit de batterij nodig om de verwarming te laten werken, dus het aanzetten ervan heeft meer invloed op het bereik dan een ICE-voertuig. De kachel kan wel 4 kWh verbruiken bij het opwarmen van de auto, dus houd hier rekening mee!
- Rijmodi (Regeneratie/Eco/Sport) - gerelateerd aan snelheid/acceleratie - tal van andere berichten hier om uit te leggen hoe de efficiëntie kan worden verbeterd.
- Hoogteverschillen - Bergop gaan heeft invloed op je bereik, maar wat omhoog gaat, moet omlaag!
Uw bereik dat door het voertuig wordt aangegeven, heeft betrekking op uw langetermijncijfers voor rij-efficiëntie. De afgelopen zes maanden vertelt mijn auto me dat ik 3,2 mi kWh heb behaald (september-maart, een paar maanden met vriesweer). Als ik 3,2 x 74 kWh bruikbare batterijcapaciteit vermenigvuldig, zou mijn bereik 236 mijl zijn - wat mijn auto aangeeft bij 100% lading.
Als je je efficiëntiecijfers controleert, zou 2,5 mi/kWh als zeer slecht worden beschouwd (de originele Audi Etron haalt slechts ongeveer 2,2 😄). Tussen 3 en 3,5 zou als gemiddeld worden beschouwd. 4 of meer zou als zeer efficiënt worden beschouwd, maar dan lees je deze post waarschijnlijk niet! De EV6 is zeer gemiddeld als het gaat om de algehele efficiëntie. Tesla's hebben minder weerstand en de Kia Niro is bijvoorbeeld een stuk lichter en dus halen ze gemakkelijk 4 mi/kWh.
Een paar woorden over batterijdegradatie:
Als je na een paar weken dat je je voertuig hebt, een verminderd bereik ziet, betekent dit niet dat de batterij degradeert, maar gewoon dat de auto zijn bereikschattingen aanpast aan je rijstijl. Batterijdegradatie treedt op bij alle EV's en is afhankelijk van verschillende factoren. Normale degradatie voor een EV6 kan worden beschouwd als 1 tot 3% per jaar.
Dingen die je batterij op de lange termijn kunnen beschadigen en die je moet vermijden:
- DC-snelladen. Cijfers van EV's die meerdere jaren oud zijn, laten zien dat degenen die minder snel zijn opgeladen, een betere algemene batterijcapaciteit hebben behouden. Langzaam opladen thuis met 7 of 11 kW L2-laders (of een L1 "oma-lader") zou de batterij beter verzorgen. Ja, de EV6 is een snellaadspecialist, maar als je het kunt vermijden, doe dat dan. Sommigen zouden kunnen zeggen dat je je er geen zorgen over hoeft te maken - de auto is ontworpen om de batterij te verzorgen door de laadsnelheden en -temperaturen te reguleren.
- De auto volledig of bijna leeg laten. De algemene regel met het type lithiumbatterijen in de EV6 is om de auto tussen 20% en 80% opgeladen te houden. Kia adviseert om ongeveer eens per maand tot 100% op te laden, maar het is het beste om hem niet langer dan een dag op 100% te laten staan, hetzelfde met een lage laadtoestand. Probeer je 100% lading te plannen met een lange reis.
- Zeer koude temperaturen. Bevriezen is prima, 20 of 30 onder nul, niet zo goed.