Bereik en batterijdegradatie voor nieuwe EV6-bezitters | Page 2 | Kia EV Forum
Kia EV Forum banner
21 - 40 of 680 Posts
Ik kan me niet voorstellen dat iemand na 8 jaar nog in deze auto rijdt - batterijtechnologie en EV's zullen over 8 jaar waanzinnig zijn en de prijzen zullen gedaald zijn en de adoptiepercentages zullen omhoogschieten, of we zouden ons in 15 minuten steden kunnen bevinden en niemand zal EV's rijden.... of we zouden in een Max Max-woestenij kunnen zitten, waar we onze elektrische auto's opladen met zonnepanelen terwijl we metalen platen met schietgaten rond de auto plaatsen, maar ik dwaal af. Ik houd de vroege EV6-gebruikers in de gaten om te zien tegen welke problemen ze aanlopen, want het is voor hen bijna 2 jaar geleden.

Waarom niet? Er zijn genoeg mensen die 10 jaar oude Tesla's rijden. Niet iedereen houdt een auto zo lang, maar velen van ons wel.
8 jaar in de ICE-wereld is niet lang, aangezien alleen de infotainment-dingen de afgelopen 15 jaar stapsgewijs zijn veranderd... De motortechnologie en de transmissie zijn hetzelfde gebleven, behalve dat meer auto's dubbele koppelingen gebruiken en andere teruggaan naar traditionele automatische transmissies en CVT's om een betere kilometerstand te krijgen.

8 jaar in de EV-wereld zal dag en nacht zijn, van technologie tot de keuzes die beschikbaar zijn voor consumenten. Als het Amerikaanse doel 50% EV's is tegen 2030 (wat minder dan 8 jaar weg is), dan kun je je voorstellen hoe snel de EV-tijdschema's zullen bewegen. Omdat EV-mensen voorop lopen in de technologie, zou ik denken dat de meerderheid de overstap wil maken naar nieuwere technologieën zodra deze beschikbaar komen. Voor ICE-auto's, zeker na 8 jaar, kunnen ze wel wat ouder zijn, maar het is moeilijk om over te stappen als er niets beters is qua prestaties, in tegenstelling tot EV's.

En om on-topic te blijven, ik kan me alleen maar voorstellen hoe de batterijdegradatie is op 10 jaar oude Tesla's. Enige statistieken hierover?

Dus de Ioniq 5 krijgt een lineaire batterijdegradatie van ongeveer 9% over de eerste 20.000 mijl en dan tot 80.000 mijl (nieuwste gegevens) geen verdere degradatie.
Ja, ik weet niet zeker hoe dat werkt. Ik denk dat het aantal testers in hun groep die een I5 hebben gehad voor 80.000 mijl vrij beperkt zal zijn. De datapunten die ze hebben, zullen steeds minder worden naarmate de kilometerstand toeneemt, maar ik weet niet hoe dat wordt weergegeven.

Ja, ik weet niet zeker hoe dat werkt. Ik denk dat het aantal testers in hun groep die een I5 voor 80.000 mijl hebben gehad, vrij beperkt zal zijn. De datapunten die ze hebben, zullen steeds minder worden naarmate de kilometerstand toeneemt, maar ik weet niet hoe dat wordt weergegeven.
Sorry, het sarcasme is niet vertaald. Ja, ik vind het raar dat ze tot 80.000 hebben verlengd en denken dat er vanaf 20.000 geen batterijdegradatie meer is. Ik vind 9% tot 20.000 ook gek. De gegevens kloppen niet.

Ik heb nog geen technisch document of iets van Kia gezien waarin staat dat je niet elke nacht tot 100% moet opladen op niveau 2, omdat dit van invloed is op je batterij. Ik heb nog geen enkel technisch document of iets van Kia gezien dat x aantal ladingen de batterijprestaties met y.procent zal verminderen. Alles wat ik hoor is interwebz-retoriek en het oude doorgeefspel waarbij mensen herhalen wat ze hebben gehoord en als je iets lang genoeg herhaalt, zullen de massa's het geloven. Zoals je zei, zal onze batterij vermoedelijk na verloop van tijd verslechteren, zoals alle batterijen, maar zeggen dat het komt door A, of B doen, of C niet doen, zonder bewijs, is slechts het bestendigen van potentiële verkeerde informatie.

Ik ben één en al oor als iemand links heeft naar technische rapporten of verklaringen van Kia-ingenieurs.
Het is inherent aan de chemie en het is in hun garantie verwerkt. Zoals ik al zei, gaat het niet om opladen tot 100%, maar om het feit dat het accupakket op die spanning leeft en hoe lang dat duurt. Het is normale slijtage en veroudering en het zal gewoon sneller gebeuren, zoals het gebeurt in een Tesla, Chevrolet, Ford, Kia wanneer deze is opgeladen tot 100% of 90% of 80%, tenminste in vergelijking met een auto die routinematig tot 50% is opgeladen en op dezelfde manier is gebruikt. Zal het een verschil maken in de werking van de auto?

Ik ben er ook vrij zeker van dat er in de handleiding staat dat je opladen tot 100% moet vermijden als je het niet nodig hebt.
Sorry, de sarcasme is niet vertaald. Ja, ik vind het raar dat ze het hebben verlengd tot 80.000 en denken dat er geen verdere batterijdegradatie is vanaf 20.000. Ik vind ook dat 9% tot 20.000 gek is. De gegevens kloppen niet.
Het is eigenlijk een trend met de meeste lithiumchemieën, ze verliezen een hoop in dat eerste jaar of zo en nemen daarna geleidelijk af.

Ja, maar 74 kWh is tot 0% op de batterijmeter.
Eens, maar alleen als je de vergelijkbare buffer aan het opgeladen einde negeert, waar je geen toegang toe hebt.

Mijn gegevens komen overeen met alle gegevens die ik heb gezien, dat dit een 77,4 kWh-batterij is, met 4,5% buffers aan de hoge en lage kant. Uw 74 kW houdt alleen rekening met één laadbuffer.
Ik geloof deze generalisaties niet. "Houd het tussen 20 en 80 procent",
Deze "generalisaties" zijn enkele van de lessen die zijn geleerd in het eerste decennium van Li-ion EV's.

Als u het laadniveau tussen 20-80% houdt, zoals bij hybride auto's, elimineert u een groot deel van de thermische gevoeligheid en kunt u een lange levensduur hebben zonder een actief vloeistofkoelsysteem. Dat gold niet voor plug-ins.
  • Ford C-Max Hybrid reed routinematig 200-300K mijl zonder verandering in werking.
  • Ford C-Max Energi PHEV verloor ~50% van het EV-bereik na enkele jaren van 100% opladen zonder koeling.

De echte les is dat, met vloeistofgekoelde batterijen, 10-90% de nieuwe 20-80% is.

De andere les, per de bufferdiscussie hierboven, is dat 100% HVB-laadniveau eigenlijk meer 96% is.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand deze auto NA 8 jaar rijdt
Mensen die van nieuwe auto's houden, houden er zelden een zo lang, maar ...
"u kunt verwachten dat een standaardauto ongeveer 12 jaar of ongeveer 200.000 mijl meegaat. Meer geavanceerde voertuigen zoals elektrische auto's kunnen nog langer meegaan, tot 300.000 mijl."

Kleine opmerking: 77,4 kWh is de bruikbare capaciteit al, het accupakket is eigenlijk meer dan 80 kWh.

Het hangt ervan af waar je kijkt! Gelukkig maakt de extra 2 of 3 kWh niet veel verschil voor de berekeningen. View attachment 13663
Ik ben er op dit moment vrij zeker van dat: De werkelijke celcapaciteit van 4,2 V tot 3,2 V per cel 80,2 kWh is. De aangegeven capaciteit tussen 100% en 0% op het dashboard is 74 kWh (4,15 V tot 3,3 V). Ten slotte is de BRUIKBARE capaciteit eigenlijk van 100% aangegeven tot ~3,5 kWh onder 0, 4,15 V tot 3,2 V per cel, en dat is 77,4 kWh.

Is het advies "eenmaal per maand tot 100%" volledig onafhankelijk van hoe vaak u uw auto oplaadt?

De mijne wordt maar twee keer per maand opgeladen. Volgens het bovenstaande zou elke andere lading 100% moeten zijn.

Hoe zit het met iemand die ongeveer 160 mijl per dag rijdt en dus dagelijks oplaadt? Laden ze maar eens in de 30 keer opladen op tot 100%?

Discussion starter · #32 ·
Is het advies "een keer per maand tot 100%" volledig onafhankelijk van hoe vaak u uw auto oplaadt?

De mijne wordt maar twee keer per maand opgeladen. Dus volgens het bovenstaande zou elke andere lading 100% moeten zijn.

Hoe zit het met iemand die ongeveer 160 mijl per dag rijdt en dus dagelijks oplaadt, moeten ze dan maar één keer per 30 keer opladen tot 100%?
Wie weet? 😀 Je zou het waarschijnlijk kunnen doen met minder dan het voorbeeld met hoge kilometerstand. Ik laad de mijne één keer per week op en doe de 100% ongeveer één keer per maand - eens in de 6 weken. De belangrijkste zaak is dat ik hem niet op 100% laat staan, dus ik geef hem de volledige boost alleen als ik weet dat ik een reis heb die ongeveer 20% verbruikt.
Zoals veel mensen hebben opgemerkt, zorgt de BMS voor de batterij - het volgen van de richtlijnen die ik heb gegeven, kan helpen om de langetermijndegradatie te behouden - ze zullen zeker geen kwaad doen.
Vergeet niet dat het doel van deze sticky post was om nieuwe eigenaren uit te leggen waarom hun bereik slechts 240 mijl is en niet de 300 en nog wat die in Kia's marketing worden vermeld, en vervolgens een ANDERE bereikvraag/degradatiepost te plaatsen, en vervolgens te worden misbruikt omdat ze een zware rechtervoet hebben of hun onderzoek niet hebben gedaan voordat ze het voertuig kochten.

Wie weet? 😀 Je zou er waarschijnlijk mee weg kunnen komen om het minder te doen dan het voorbeeld met hoge kilometerstand. Ik laad de mijne één keer per week op en doe de 100% ongeveer één keer per maand - eens in de 6 weken. Het belangrijkste is dat ik hem niet op 100% laat staan, dus ik geef hem alleen de volledige boost als ik weet dat ik een reis heb die ongeveer 20% verbruikt.
Zoals veel mensen hebben opgemerkt, zorgt de BMS voor de batterij - het volgen van de richtlijnen die ik gaf, kan helpen de langetermijnverslechtering te behouden - ze zullen zeker geen kwaad doen.
Vergeet niet dat het doel van deze sticky post was om nieuwe eigenaren uit te leggen waarom hun bereik slechts 240 mijl is en niet de 300 en meer die in Kia's marketing worden vermeld, en vervolgens een ANDERE bereikvraag/verslechteringspost te plaatsen en vervolgens te worden misbruikt omdat ze een zware rechtervoet hebben of geen onderzoek hebben gedaan voordat ze het voertuig kochten.
De sticky is zeer welkom. :)

Is het advies "een keer per maand tot 100%" volledig onafhankelijk van hoe vaak u uw auto oplaadt?

De mijne wordt maar twee keer per maand opgeladen. Dus volgens het bovenstaande zou elke andere lading 100% moeten zijn.

Hoe zit het met iemand die ongeveer 160 mijl per dag rijdt en dus dagelijks oplaadt, laden ze dan maar één keer per 30 keer opladen tot 100%?
Je zou ook gewoon een OBDII-reader en autoscanner kunnen aanschaffen om zelf de celspanningen te controleren. Je zult zien of het accupakket naar onbalans neigt en kunt alleen opladen tot 100% wanneer dat nodig is of een keer per kwartaal of wanneer dan ook. Ik kan zeggen dat het ongeveer twee maanden geleden is en mijn accupakket nog steeds goed in balans is (op dit moment zijn mijn grootste celverschillen 0,02 V) en 's nachts oplaadt van ~40% naar 60%. Ik ben er zeker van dat die discrepantie na een maand of twee erger zou kunnen zijn als ik diepere ontladingen zou doen.

Je zou ook gewoon een OBDII-lezer en autoscanner kunnen aanschaffen om zelf de celspanningen te controleren. Je zult zien of het accupakket naar onbalans neigt en kunt alleen opladen tot 100% wanneer dat nodig is of een keer per kwartaal of wanneer dan ook. Ik kan zeggen dat het ongeveer twee maanden geleden is en mijn accupakket nog steeds goed in balans is (op dit moment zijn mijn grootste celverschillen 0,02 V) en 's nachts oplaadt van ~40% naar 60%. Ik ben er zeker van dat als ik diepere ontladingen zou doen, dat verschil na een maand of twee erger zou kunnen zijn.
Ik heb zojuist een OBDII-lezer ontvangen en in mijn EV6 gestoken. Welke app gebruik je om de celspanningen te controleren?

TIA,
Carson

Zal Jimmy zijn maximum echt op 80% zetten tijdens de week, maar dan vrijdagavond, in afwachting van een roadtrip in het weekend, het maximum op 100% veranderen? Absoluut niet en het is niet iets dat Kia-ingenieurs zouden overwegen bij het ontwerpen van deze systemen.
Niemand heeft dit punt nog behandeld, en... in dit specifieke geval ben ik het ermee eens, de software van Kia hiervoor is ... ontoereikend, vergeleken met zelfs mijn oude 2020 Chevy Bolt: die auto liet je verschillende instellingen configureren voor thuis versus weg (want hé, je kunt de auto vertellen waar je woont), en je kunt de laadinstellingen ook gewoon voor één enkele lading overschrijven.

Bij Kia moet het geplande opladen vanuit de app worden geconfigureerd (tenzij ik het juiste menu in de auto mis / het komt in de update van oktober/november/februari die ik vandaag toepas), er is geen thuis/weg of een manier om slechts één keer te overschrijven. Dus ja, terwijl ik dit doe omdat, ja Boogie, ik dit 10 jaar lang bewaar - ik gebruik de auto licht, het is echt leuk, niets aan de horizon maakt me nog enthousiast - ik kan me niet voorstellen dat mijn millenial-vrouw zich er druk over zou maken.

Als ik 10 jaar wacht, kan ik ook wat meer uitgeven aan de volgende EV. Een laatste hoera voordat ik te oud word om snel te rijden - of, wie weet, ze zouden gemiddelde snelheidscontroles op de snelwegen kunnen gaan plaatsen zoals in het VK (hemel verhoede)

Ik kan me niet voorstellen dat iemand na 8 jaar nog in deze auto rijdt -
Dat komt een beetje wereldvreemd over...

Veel bestuurders rijden nog steeds in auto's met AM/FM-radio's en cassettespelers.

Ik had er een tijdje terug een die niet was uitgerust met airconditioning. De enige "aangedreven" optie was stuurbekrachtiging en remmen.

Ik gok dat sommige mensen in 2030 zullen lijden onder de "oude technologie" van een EV6.

Hallo allemaal!

Ik heb tot nu toe 58.000 mijl met mijn FE EV6 gereden en ik heb hem tot nu toe meer dan 700 keer opgeladen. 10-15 keer op DC-snelladers, 500+/- op DC-langzame laders (20 kW) en 200+/- keer thuis (11 kW). Elke keer is hij opgeladen tot 100%, op misschien 5 keer na... Mijn SoH rapporteert tot op de dag van vandaag 100%. Ik heb hem in maart 2022 gekregen en heb hem dus ongeveer 410 dagen. Ik heb tot nu toe geen bereikverlies gezien over bijna 60.000 mijl.

Moraal van het verhaal: laad hem op en rijd ermee en houd ervan. LOL

MurlinatoR

21 - 40 of 680 Posts