Batterijconditionering | Kia EV Forum
Kia EV Forum banner

Batterijconditionering

1 reading
2.3K views 4 replies 2 participants last post by  KJG  
#1 ·
Hallo, hier is een eerste bijdrager ...

Ben over het algemeen erg blij met mijn nieuwe EV3, maar een paar dingen storen me aan de duidelijkheid van de informatie in de app en de interface.

Ik heb de auto pas één keer hoeven op te laden sinds ik hem heb opgehaald, maar als ik in de app (Status) kijk, staat er de hele tijd dat "Batterijconditionering aanbevolen" is.

Mijn begrip is dat dit alleen iets is dat direct voor het opladen gedaan moet worden. Is dat het geval of moet dit 'voor het rijden' gebeuren?

Net voordat ik van plan was de auto thuis op te laden (en tijdens het rijden), activeerde ik de batterijconditionering in het "EV"-gedeelte van de instellingen (wat op zich een beetje dom was, want als je op "activeren" drukt, blijft de knop nog steeds indrukbaar), maar ondanks dat ik nog bijna 10 minuten rijtijd had terwijl dit was geactiveerd, bleef de batterijtemperatuur laag.

Zou het niet logisch zijn als Kia zou laten zien hoe lang het duurt om de batterij op temperatuur te krijgen? Weet iemand hier hoeveel tijd je moet incalculeren als je dit handmatig activeert?

Is conditionering ook nodig als je van plan bent thuis op te laden en geen haast hebt?

Alvast bedankt.

#3 ·
Voorconditionering is alleen voor DC-snelladen, niet nodig voor thuis opladen. Het gebeurt automatisch als je Kia mapping en de navigatie gebruikt. Het begint ongeveer 20 minuten voordat je bij de geselecteerde oplader aankomt.
Dat is goed om te weten en komt overeen met mijn oorspronkelijke begrip.
Hoewel ik blij ben met de auto zelf, vind ik nogal wat zwakke plekken in de digitale ervaring.

Het zou erg handig zijn als er een kleine ‘?’ of ‘i’ op dit scherm stond om uit te leggen wat je zojuist hebt gedaan. De tekst die momenteel wordt aangeboden is niet echt nuttig (legt niet uit dat dit alleen voor oplaaddoelen is).

Ik kan me voorstellen dat het voor veel gebruikers zorgwekkend zou kunnen zijn om dit bericht in hun app te zien.
Image

#5 ·
Verder bouwend op de bovenstaande gedachten, weet iemand of het mogelijk is om de batterijtemperatuur op het hoofdscherm te zien (en dus te weten of deze geconditioneerd moet worden voor het opladen of niet).

Nu ik de EV3 al een paar maanden heb, hoefde ik pas onlangs voor het eerst op te laden bij een openbare lader. Ik weet dat als je een laadpunt als bestemming instelt, deze automatisch geconditioneerd zou moeten worden. Toen ik de laadpaal naderde, zag ik geen indicatie dat de batterij geconditioneerd werd, dus moest ik naar het instellingenmenu gaan en op 'activeren' drukken, om te horen te krijgen dat de temperatuur voldoende was en ik dus niets hoefde te doen.

Maar het zou toch eenvoudiger moeten zijn dan dat ik naar een menu moet gaan en op 'activeren' moet drukken om te zien of de batterij de juiste temperatuur heeft of niet.

Mis ik iets?