Vraag over laadcurve | Kia EV Forum
Kia EV Forum banner

Vraag over laadcurve

1 reading
1.4K views 12 replies 7 participants last post by  fiehlsport  
#1 ·
Ik ben voor het eerst begonnen met opladen bij een EA-station met ev9. Begonnen bij 51% om naar ongeveer 70% te gaan om thuis te komen. Het begon met 120 kW gedurende ongeveer een minuut en daalde daarna naar 78 kW voor de rest van het opladen. Gloednieuw 350kW-station. Is dat normaal???

#2 ·
Ik ben voor het eerst begonnen met opladen bij een EA-station met ev9. Begonnen bij 51% om naar ongeveer 70% te gaan om thuis te komen. Het begon bij 120kw voor ongeveer een minuut en daalde toen naar 78kw voor de rest van het opladen. Gloednieuw 350kw station. Is dat normaal???
Hangt af van veel factoren (waaronder de temperatuur), maar dat is ruim onder wat de EV9 kan. Heb je geconditioneerd?

#3 ·
Ergens op het forum staan threads die grafieken plaatsen van hoe de EV6-laadcurve eruitziet (en het is ingewikkeld), ik heb er nog geen gezien voor de EV9: het is waarschijnlijk anders in de details, maar niet in de algemene vorm, die in het midden maximaal is. Op een EV6 zou je de max van ~220kW ergens in dat percentage bereik bereiken. maar alleen als de batterij de juiste temperatuur had, anders wordt deze teruggeschroefd om de batterij niet te beschadigen (vandaar de vorige post met de vraag over pre-conditioning).

Twee andere dingen (naast dat het door kou gewoon langzamer gaat) zouden hier aan de hand kunnen zijn:

1) Het vertraagt bij hogere ladingen. De analogie van "het moet een beetje langzamer, omdat het moeilijker is voor de elektronen om een open plek te vinden om zich aan vast te houden" ligt niet ver van de waarheid. Dit betekent dat het ergens boven de 80% vertraagt naar een L2-laadsnelheid, maar mijn EV6 haalt ruim 100kW bij het naderen van 80-nog wat procent.

2) Als je inderdaad een koude batterij oplaadt, dan laat je tijdens het opladen de batterijverwarming draaien (net als bij pre-conditioning voordat je aankomt), dus de snelheid kan een beetje omhoog gaan als de temperaturen verschillende "veilig om nu wat sneller op te laden" drempels overschrijden.

Beide zouden tegelijkertijd kunnen gebeuren. Wat de zaken compliceert, is dat individuele laders hun eigen nukken hebben. Door de batterijtemperaturen op een OBD-scanner te bekijken terwijl je oplaadt, kun je erachter komen.

#9 ·
Ergens op het forum staan threads die grafieken plaatsen van hoe de laadcurve van de EV6 eruitziet (en die is ingewikkeld), ik heb er nog geen gezien voor de EV9: die is waarschijnlijk anders in de details maar niet in de algemene vorm, die in het midden maximaal is. Op een EV6 zou je de max van ~220kW ergens in dat percentage bereik halen, maar alleen als de batterij de juiste temperatuur heeft, anders wordt hij teruggeschroefd om de batterij niet te beschadigen (vandaar de vorige post met de vraag over pre-conditioning).

Twee andere dingen (naast dat het door kou gewoon langzamer gaat) zouden hier aan de hand kunnen zijn:

1) Hij vertraagt bij hogere ladingen. De analogie van "hij moet een beetje vertragen omdat het moeilijker is voor de elektronen om een open plek te vinden om zich aan vast te hechten" ligt niet ver van de waarheid. Dit betekent dat hij ergens boven de 80% vertraagt naar een L2-laadsnelheid, maar mijn EV6 haalt ruim 100kW als hij de 80-nog-wat procent nadert.

2) Als je inderdaad een koude batterij aan het opladen bent, dan draait hij tijdens het opladen de batterijverwarming (net als bij pre-conditioning voordat je aankomt), dus de snelheid kan een beetje omhoog gaan als de temperaturen verschillende "veilig om wat sneller op te laden" drempels overschrijden.

Beide zouden tegelijkertijd kunnen gebeuren. Wat het ingewikkelder maakt, is dat individuele laders hun eigen nukken hebben. Door de batterijtemperaturen te bekijken op een OBD-scanner terwijl je oplaadt, kun je erachter komen.
Dit is misschien een domme vraag, maar is het mogelijk om de batterij van mijn EV6 te pre-conditioneren zonder een laadsessie te plannen? Ik zie geen commando dat dit toestaat, behalve het gebruik van navigatie om een lader te identificeren. Bedankt voor alle informatie.

#4 ·
Ik ben voor het eerst begonnen met opladen bij een EA-station met ev9. Begonnen bij 51% om naar ongeveer 70% te gaan om naar huis te gaan. Het begon bij 120 kW gedurende ongeveer een minuut en daalde daarna naar 78 kW voor de rest van het opladen. Gloednieuw 350 kW station. Is dat normaal???
Er is geen normaal

Ik heb goede ervaringen gehad met opladen (EV6) met een piek van ongeveer 235 zonder pre-conditioning (bij een omgevingstemperatuur van midden 50).
Ik heb ook goede ervaringen gehad met de EA-stations (andere niet zozeer).

Ik heb er niet echt op gelet van 50-70. Wanneer ik DCFC oplaad, ben ik meestal vrij laag en (meestal) ga ik hoger dan 70.
78kW lijkt laag...maar ik heb zoiets een keer gehad met een druk station...Ik heb een ChargePoint max van 100

Ik bekijk de maximale laadsnelheid, maar het maakt niet echt uit...Ik geef alleen om de tijd die ik besteed aan opladen

#7 ·
Voorconditionering kan een factor zijn geweest. Korte rit van 4 mijl naar de oplader. Ik nam aan dat ik met 60 graden niet hoefde te voorconditioneren. Ik schreef het toe aan de rare EA-stations, maar wilde weten of dit normaal was. Misschien had ik wel moeten voorconditioneren
60 is te koud voor optimale laadsnelheid. Je kunt op het EV-scherm zien of de batterijtemperatuur laag is.