Subwoofer Discussie, nogmaals voortgezet | Page 11 | Kia EV Forum
Kia EV Forum banner
201 - 220 of 925 Posts
Rockwell 8 inch blies een 10 amp zekering in mijn sigarettenplug van de auto, geen problemen met een 15 amp zekering. Er zijn enkele 15 Amp kabels met 15 amp zekeringen beschikbaar op Amazon.
Draaide je de sub hard, zoals op vol volume of vol vermogen?

Rockwell 8 inch is erin geslaagd een 10 amp zekering in mijn sigarettenplug van mijn auto te laten springen, geen problemen met een 15 amp zekering. Er zijn enkele 15 amp zekeringen met 15 amp zekeringen kabels beschikbaar op Amazon.
Daarom raadde ik het gebruik van de sigarettenuitlaat af, deze versterkers kunnen heel gemakkelijk over de 10A gaan.

Dus weet iemand wat de werkelijke draaddikte is die wordt gebruikt om de sigarettenaansteker in de achterkant te voeden? Daar komt het echt op neer voor de veiligheid, kan die draad een aanhoudende belasting van 10A+ aan zonder warm te worden?

Als ik me goed herinner, is de 10A gebaseerd op de beoordeling van de sigarettenaanstekerconnector, en komt waarschijnlijk de gepubliceerde 10A vandaan, ook al zit deze op een 20A-circuit. Zoals avh hierboven al zei, zou het gebruik van een stekker prima moeten zijn voor een versterker, maar als je je er echt zorgen over maakt, sluit hem dan direct op de bedrading aan.
Heeft er iemand naar het schema gekeken om het zeker te weten?

Daarom raadde ik het gebruik van de sigarettenaansluiting af, deze versterkers kunnen heel gemakkelijk over de 10A gaan.

Weet iemand dus wat de werkelijke draaddikte is die wordt gebruikt om de sigarettenaansteker in de achterkant te voeden? Daar komt het echt op neer voor de veiligheid, kan die draad een aanhoudende belasting van 10A+ aan zonder warm te worden?
Je kunt de afdekking van het paneel eronder er gemakkelijk afhalen en de kabeldikte zien als dit helpt? (y)

Rockwell 8 inch slaagde erin een 10 ampère zekering in mijn sigarettenaansteker van de auto te laten springen, geen problemen met een 15 ampère zekering. Er zijn enkele 15 ampère kabels met 15 ampère zekeringen beschikbaar op Amazon.
Weet u nog precies op welke stroomkring die 10A zekering zat? Ik vraag dit omdat ik heb geverifieerd dat de achterste 12V-aansluiting zich op ten minste één specifieke stroomkring bevindt die wordt beschermd door een 20A zekering - ik trok de 20A zekering en de achterste aansluiting werkte niet meer, dus ik ben benieuwd om precies te zien welk label geassocieerd was met die 10A zekering die in uw voertuig is gesprongen.

Edit - oh wacht, ik denk dat u verwees naar de zekering die zich in de sigarettenaanstekeradapter bevindt die u gebruikt... in dat geval, vergeet wat ik hierboven net heb gevraagd. De adapter die ik gebruik, heeft een 15A zekering. Uiteraard weet ik het niet zeker, maar ik denk dat de aansluiting veilig 15A kan ondersteunen, dus toen uw Rockwell 8" besloot iets meer dan 10A te trekken, zou dat verklaren waarom de 10A zekering van de sigarettenaansteker sprong (maar ik neem aan dat de 20A zekering van het voertuig die de achterste aansluiting beschermt, niet sprong). Gebruikt de Rockwell 8" niet een 15A zekering? Zo ja, dan zou de adapter ook echt een 15A zekering moeten gebruiken... of gebruik de aansluiting helemaal niet, aangezien deze blijkbaar slechts 10A aankan. Omdat ik de Rockwell 10" gebruik die een 20A zekering gebruikt, zou ik waarschijnlijk een 20A zekering in mijn sigarettenaanstekeradapter moeten gebruiken (in plaats van de 15A die er momenteel in zit), maar ik denk dat ik mijn versterker niet zo hard zal laten werken dat hij meer dan 15A hoeft te trekken.

Tenzij iemand hard bewijs kan leveren dat de Power Outlet3 20A zekering daadwerkelijk iets anders beschermt dan de achterste 12V-aansluiting, is het naar mijn mening niet logisch om een enkele 10A-aansluiting te beschermen met een 20A zekering - 15A zou meer dan voldoende zijn geweest, en als u er zeker van wilt zijn dat u niet meer dan 10A overschrijdt, dan zou Power Outlet3 echt beschermd moeten worden met een 10A zekering.

Nogmaals, ik probeer niet te betogen dat het 100% ok/veilig is om de achterste aansluiting te gebruiken om de versterker van stroom te voorzien, maar ik bied slechts anekdotische gegevens om aan te tonen dat dit veilig zou moeten zijn.

Weet u nog precies op welke stroomkring die 10A zekering zat? Ik vraag dit omdat ik heb geverifieerd dat de achterste 12V-aansluiting zich op ten minste één specifieke stroomkring bevindt die wordt beschermd door een 20A zekering - ik heb de 20A zekering eruit getrokken en de achterste aansluiting werkte niet meer, dus ik ben benieuwd om precies te zien welk label geassocieerd was met die 10A zekering die in uw voertuig is gesprongen.

Edit - oh wacht, ik denk dat u verwees naar de zekering die zich in de sigarettenplugadapter van de auto bevindt die u gebruikt... in dat geval, vergeet wat ik net vroeg. De plugadapter die ik gebruik heeft een 15A zekering. Uiteraard weet ik het niet zeker, maar ik denk dat de aansluiting veilig 15A kan ondersteunen, dus toen uw Rockwell 8" besloot om iets meer dan 10A te trekken, zou dat verklaren waarom de 10A zekering van de sigarettenplug is gesprongen (maar ik neem aan dat de 20A zekering van het voertuig die de achterste aansluiting beschermt, niet is gesprongen). Gebruikt de Rockwell 8" niet een 15A zekering? Zo ja, dan zou de plugadapter ook echt een 15A zekering moeten gebruiken... of gebruik de aansluiting helemaal niet, aangezien deze blijkbaar slechts voor 10A is geclassificeerd. Aangezien ik de Rockwell 10" gebruik die een 20A zekering gebruikt, zou ik waarschijnlijk een 20A zekering in mijn sigarettenadapter moeten gebruiken (in plaats van de 15A die er momenteel in zit), maar ik denk dat ik mijn versterker niet zo hard zal belasten dat hij meer dan 15A hoeft te trekken.

Tenzij iemand hard bewijs kan leveren dat de Power Outlet3 20A zekering daadwerkelijk iets anders beschermt dan de achterste 12V-aansluiting, is het naar mijn mening niet logisch om een enkele 10A-aansluiting te beschermen met een 20A zekering - 15A zou meer dan voldoende zijn geweest, en als u er zeker van wilt zijn dat u 10A niet overschrijdt, dan moet Power Outlet3 echt worden beschermd met een 10A zekering.

Nogmaals, ik probeer niet te beweren dat het 100% ok/veilig is om de achterste aansluiting te gebruiken om de versterker van stroom te voorzien, maar ik bied slechts anekdotische gegevens aan om aan te tonen dat dit veilig zou moeten zijn.
Zoiets baart me zorgen, het is echt onveilig voor hen om een 20A zekering te hebben als de stroomkring slechts voor 10 is geclassificeerd. Ik bedoel, elektriciteit101 is dat niet te doen. Er klopt iets niet met hun 20A zekering en de bewering dat de aansteker slechts 10 kan verdragen...

Verzonden vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk

You can easily pop the cover off the panel underneath and see the cable gauge if this helps? (y)
Dat heb ik niet gedaan, en ik ken geen metingen om te weten welke draadmaat als ik dat wel zou doen. Ik hoopte dat een van de velen die in die draden hebben getapt het misschien zouden weten. De draadmaat zou ons moeten vertellen wat voor soort belasting het circuit veilig aankan in vergelijking met al onze speculaties en hoop. Ik wil niet dat iemand van ons een auto opblaast. Verzonden vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk

De zekering die kapot ging, was geïnstalleerd in de mannelijke stekker van de sigarettenaansteker. Ik heb zowel 10 als 15 ampère draden besteld, beide met zekeringen. Ik was aan het testen of de 10 ampère voldoende zouden zijn en het werkte tot ongeveer 50%. Geen problemen met de 15 ampère stekker, zekering en kabel. De 15 ampère stekkers zijn minder gebruikelijk, maar de kabels zijn dikker en ze zijn te vinden op Amazon.

De sigarettenaansteker in de kofferbak is geschikt voor 15 ampère, sommige mensen sluiten daar minikoelkasten op aan.

De zekering die kapot ging, was geïnstalleerd in de mannelijke stekker van de sigarettenaansteker. Ik heb zowel 10 als 15 Ampère draden besteld, beide met zekeringen. Ik was aan het testen om te zien of de 10 Ampère voldoende zouden zijn en het werkte tot ongeveer 50%. Geen problemen met de 15 Ampère stekker, zekering en kabel. De 15Ampd stekkers zijn minder gebruikelijk, maar de kabels zijn dikker en ze zijn te vinden op Amazon.

De sigarettenaansteker in de kofferbak is geschikt voor 15 Ampère, sommige mensen sluiten daar minikoelkasten op aan.
Het verwarrende is dat de handleiding zegt dat deze geschikt is voor 10A; of je dat nu als 100% accuraat wilt accepteren, is een andere kwestie.

Ondanks de productbeoordelingen op Amazon, neem ik aan dat deze adapter geschikt zou kunnen zijn:

20A / 14 AWG sigarettenaansteker adapter

Het zal de zorg over de draaddikte die van de achterkant van de achterste 12V-aansluiting loopt niet wegnemen, maar de draad in dat product is tenminste iets dikker dan de 16 AWG die op andere vergelijkbare adapters te vinden is.

Ik heb het niet, en ik ken geen metingen om te weten welke draaddikte als ik dat wel zou doen.

Ik hoopte dat een van de velen die in die draden hebben getapt, het misschien zou weten. Draaddikte zou ons moeten vertellen wat voor soort belasting het circuit veilig aankan in vergelijking met al onze speculaties en hoop. Ik wil niet dat iemand van ons een auto opblaast.

Verzonden vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk
Een sigarettenaanstekerdraad in de auto is meestal 12 of 14 gauge. maar kan niet bevestigen wat er in de EV6 is gemonteerd.

12 gauge is 2,053 mm dik

14 gauge is 1,628 mm dik

Je zou een digitale verner nodig hebben om een nauwkeurige meting te krijgen van de geĂŻnstalleerde kabel, afstand speelt ook een rol bij de belasting.

Als het 20 Ampère was, dan zou het 12 moeten zijn

10 Ampère zou het 14 gauge kunnen zijn.

Dit is normaal voor de industrie, maar gebruik dit niet als feit op de EV6 en gebruik dit niet als wat te doen, het is alleen wat normaal is in de industrie, als u het niet zeker weet, gebruik het dan niet totdat u het zelf heeft gecontroleerd of gecontroleerd door een gekwalificeerde auto-elektricien. (y)

BTW, here is some another information: EV6 speaker upgrade recommendations
Yup I read that; odd that the Finnish owner's manual states 15A while the U.S. manual says 10A; the label on the 12V socket cover says 12V/180W in both instances--this implies that the outlet is capable of supporting devices that require up to 15A. If the socket is indeed rated at 10A then there is no way anyone should be plugging in a device that can require over 120W (but less than 180W) in power, yet the socket cover label seems to imply that it is okay to do so.

Als de zekering die dat circuit beschermt inderdaad 20A is, dan moet de kabel dienovereenkomstig door Kia worden gedimensioneerd.
Moet is het juiste antwoord, maar deed is een andere met Kia. :unsure:

Moet het juiste antwoord zijn, maar deed het met Kia. :unsure:
Inderdaad - dit is immers hetzelfde bedrijf dat een persbericht uitstuurde waarin Telluride-eigenaren werd gevraagd hun voertuigen buiten te parkeren om het risico te beperken dat hun huizen afbranden als gevolg van defecte bedrading van de trekhaak, die mogelijk een elektrische brand veroorzaakt.

Inderdaad - dit is tenslotte hetzelfde bedrijf dat een persbericht uitstuurde waarin Telluride-eigenaren werd gevraagd hun voertuigen buiten te parkeren om het risico te beperken dat hun huizen afbranden als gevolg van defecte bedrading van de trekhaak, die mogelijk een elektrische brand veroorzaakt.
Dat is niet goed, ik hoop dat ze alle auto's hebben teruggeroepen en het probleem hebben opgelost.

Als ik naar de 12V-aansluiting kijk, zag ik hier foto's en een handleiding, maar mijn 12V-aansluiting ziet er totaal niet zo uit. Er gaan 6 hele kleine draadjes naar de 12V-aansluiting? En er zitten ook nog andere apparaten aan de binnenkant geplakt die ik ook nog niet op andere auto's heb gezien? Ze zijn trouwens niet aangesloten op de 12V.

Ik aarzelde ook om aan deze klus te beginnen, maar zodra ik leerde dat solderen niet altijd beter is dan een goede mechanische verbinding, ben ik verder gegaan :cool:
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je kunt gemakkelijk zien welke draad je moet aftappen door deze gewoon met je handen te volgen naar de achterkant van het 12V-stopcontact. Toen sneed ik de wikkel open met een scherp hobbymes, knipte de BLAUWE draad door en verbond alles met de groen/witte WAGO-connector die ik al had voorbereid.
De 6 gauge draad gaat van mijn Phoenix Gold ZR10P sub naar de oranje Wago-connector
Van de oranje connector een rode draad naar een zekeringhouder met een 15A zekering
Van de zekeringhouder een rode draad naar het midden van de groen/witte WAGO-connector
De doorgesneden BLAUWE draad van de auto komt aan weerszijden van de groen/witte WAGO-connector. (had ook gewoon een andere WAGO224 kunnen zijn, maar ik vond het idee leuk om de kabel niet zo veel te hoeven "rekken", ook al is er genoeg van :))
EN er is natuurlijk een 6 gauge massadraad die ik ervoor koos om direct aan blank metaal te bevestigen op een van de 4 aansluitpunten waarop de originele subwoofer zat. Vergeet niet de verf eraf te schrobben!

View attachment 13034

Ik hoop dat dit nuttig is voor iemand zoals ik, wiens soldeervaardigheid niet geweldig is :LOL:
Ziet dit er zo compleet anders uit dan wat ik achter de hoes heb? Ik ben in de war. Zie mijn bericht hierboven.

Ik twijfel al maanden over het vervangen van de sub. Ik kan zelf geen draad naar voren leggen en ben naar een installateur gegaan, maar die zou de draad aan de onderkant van de auto leggen... yikes. Dus dat vertrouw ik niet.

Ik heb de 12V-aansluiting optie bekeken, ik zag hier foto's en een handleiding, maar mijn 12V-aansluiting ziet er totaal niet zo uit. Er gaan 6 hele kleine draadjes naar de 12V-aansluiting? En er zitten ook nog andere apparaten aan de binnenkant geplakt die ik nog niet op andere auto's heb gezien? Ze zijn trouwens niet aangesloten op de 12V.

View attachment 13289
Dat ziet eruit als een connector voor de achterlichten of zoiets, want hij lijkt naar buiten te gaan. Wat betreft het leggen van de kabel buiten de auto, moet je naar een andere installateur gaan.

201 - 220 of 925 Posts