Zouden deze vervangende 12V-batterijen in mijn KIA EV6 passen? | Kia EV Forum
Kia EV Forum banner

Zouden deze vervangende 12V-batterijen in mijn KIA EV6 passen?

1.8K views 6 replies 4 participants last post by  jfgoldman  
#1 · (Edited)
Na te hebben beseft dat ik last heb van het bekende probleem van de dood van de 12V-batterij, denk ik dat het tijd is om de loodzuuraccu te vervangen door een AGM-accu.

Mijn KIA EV6 is geregistreerd als taxi in Noorwegen (Scandinavië, niet de VS), ik heb tot nu toe meer dan 252.000 km gereden (EV6 Exclusive LR AWD 2022). De Kia Ev6 is een verdomd goede auto, ik heb tot nu toe geen problemen gehad, behalve dit 12V-batterijprobleem.

De natte (loodzuur) 12V-batterij is nu 2 keer vervangen. De eerste keer verving de lokale dealer de OEM-batterij door een grotere (62Ah) van het type Sonnak (wat in feite Exide is), onder garantie van KIA.
De tweede keer hebben ze de Sonnak-batterij vervangen door een identieke Sonnak (SB620).

Hoe dan ook, nu is de tweede vervangen batterij bijna dood, ik moet heel voorzichtig zijn met hoe ik met de auto omga. Na het opladen van de HV-batterij 's nachts (7wK/11kW AC), merk ik vaak dat de 12V-batterij niet genoeg stroom heeft om het voertuig te starten, de laatste tijd elke dag of om de dag.

Hoe dan ook, aangezien ik in Europa ben (Scandinavië om precies te zijn), is het bestellen van AGM's uit de VS een vrij kostbare aangelegenheid (als het gaat om verzendkosten en invoerbelastingen), dus ik wil hier vragen of er een reden is waarom deze "lokale" AGM-batterijen NIET in mijn EV6 zouden passen?
Als ik het niet helemaal mis heb, dan zouden beide in de EV6 moeten passen.

• De afmetingen passen
  • B13 Houden
  • 10,5 - 5 inkepingen
  • positieve pool rechts

Voorbeeld 1:
Sonnak AGM SK620: SONNAK AGM SK620 | Exide

Voorbeeld 2:
Biltema Startbatterij AGM, 12 V, 60 Ah:

Voorbeeld 2 is de goedkoopste batterij.

#2 ·

Standaard BCI Groep 47 batterij heeft afmetingen van (L x B x H) 9 9/16 x 6 7/8 x 7 1/2 inch (9,5625 x 6,875 x 7,5 inch, 242 x 175 x 190 mm) en is zeer vergelijkbaar met de standaard DIN H5-batterij (ook wel L2-batterij genoemd) en EN 55L2-batterij met exact dezelfde fysieke afmetingen van (L x B x H) van 242 x 175 x 190 mm.
Als de batterijen die u bekijkt binnen die afmetingen passen, moet het goed zijn.

#6 ·
Na te hebben beseft dat ik last heb van het bekende probleem van de dood van de 12V-batterij, denk ik dat het tijd is om de loodzuuraccu te vervangen door een AGM.

Mijn KIA EV6 is geregistreerd als taxi in Noorwegen (Scandinavië, niet de VS), ik heb tot nu toe meer dan 252.000 km gereden (EV6 Exclusive LR AWD 2022). De Kia Ev6 is een verdomd goede auto, ik heb tot nu toe geen problemen gehad, behalve dit 12V-batterijprobleem.

De natte (loodzuur) 12V-batterij is nu 2 keer vervangen. De eerste keer verving de lokale dealer de OEM-batterij door een grotere (62Ah) van het type Sonnak (wat in feite Exide is), onder garantie van KIA.
De tweede keer vervingen ze de sonnak-batterij door een identieke sonnak (SB620).

Hoe dan ook, nu is de tweede vervangen batterij bijna dood, ik moet heel voorzichtig zijn met hoe ik met de auto omga. Na het opladen van de HV-batterij 's nachts (7wK/11kW AC), merk ik vaak dat de 12V-batterij niet genoeg stroom heeft om het voertuig te starten, de laatste tijd elke dag of om de dag.

Hoe dan ook, aangezien ik in Europa ben (Scandinavië om precies te zijn), is het bestellen van AGM's uit de VS een vrij dure aangelegenheid (als het gaat om verzendkosten en invoerbelastingen), dus ik wil hier vragen of er een reden is waarom deze "lokale" AGM-batterijen NIET in mijn EV6 zouden moeten passen?
Als ik het niet helemaal mis heb, dan zouden beide in de EV6 moeten passen.

• De afmetingen passen
  • B13 Houden
  • 10,5 - 5 inkepingen
  • positieve pool rechts

Voorbeeld 1:
Sonnak AGM SK620: SONNAK AGM SK620 | Exide

Voorbeeld 2:
Biltema Startbatterij AGM, 12 V, 60 Ah:
View attachment 24607

Voorbeeld 2 is de goedkoopste batterij.
Na het lezen van zoveel horrorverhalen over de OEM 12 V-batterij hier in de VS, besloot ik een nieuwe AGM-batterij in mijn 23 Wind te installeren, ook al heb ik heel weinig kilometers gereden. Beter veilig dan sorry.

#7 ·
Na het lezen van zoveel horrorverhalen over de OEM 12 V-batterij hier in de VS, besloot ik een nieuwe AGM-batterij in mijn 23 Wind te installeren, ook al heb ik heel weinig kilometers gereden. Beter veilig dan sorry.
Toen de batterij van mijn Hyundai I6 volledig leeg was (mijn 12V-jumperpack kreeg hem niet eens aan de praat - ik had het grote jumperpack op de hulpverlenings-F-250 van de luchthaven nodig), verving ik hem door een Autozone Platinum Plus AGM met 4 jaar garantie.